Walk on water, veel sneeuw en de Lapland-info... - Reisverslag uit Turku, Finland van Maddy Pluijmaekers - WaarBenJij.nu Walk on water, veel sneeuw en de Lapland-info... - Reisverslag uit Turku, Finland van Maddy Pluijmaekers - WaarBenJij.nu

Walk on water, veel sneeuw en de Lapland-info...

Door: Maddy

Blijf op de hoogte en volg Maddy

02 Maart 2006 | Finland, Turku

8 weken alweer...en nog maar 7 te gaan... dat valt vies tegen! De dagen vliegen nog steeds om en de nachten, als dat mogelijk is, nog veel sneller! Ik kom elke nacht niet aan meer dan 5-6 uurtjes slaap... foute boel dus! Maar morgen is lekker vrij... de reden daarvoor verklap ik later :-)
Vorige week vrijdag, toen Etien er eindelijk was, heb ik meteen mijn vlotstraat-sokken aangetrokken ;-), de sokken die ik van de 'mannen' gekregen heb! En ook mijn pyama van Jocelyne is er eindelijk! De avond kon dus al niet meer stuk. Nadine heeft heerlijk voor ons gekookt en daarna hebben we een carnavals-cake genuttigd die Etien meegenomen had uit Duitsland (zie foto's). Natuurlijk hebben we daarna (als echte Finnen ;-)) de hockeywedstrijd gekeken waarna ik mijn bed in gedoken ben.
Zaterdagmorgen zijn we meteen na het ontbijt (lees; rond 12 uur) naar het kasteel gegaan. Zo van buiten en de binnenplaats helemaal mooi zoals jullie op de foto's kunnen zien maar van binnen niet echt indrukwekkend. Om jullie een voorstelling te geven...; hele oude zalen en dan zetten ze daar dus IKEA-meubels in! Geen aanrader dus! Maar we (Etien, Judith, Nadine en ik) hebben ons wel geamuseerd tot een uur of 3 en daarna zijn we te voet langs de rivier naar huis gelopen, aangezien de zon scheen en er wat sneeuw lag was dat best mooi. Nou Etien was er dus, en dat betekend dat ze dus niet naar huis kan gaan voordat ze bij Arnolds (te gekke muffin en donut-eetding) is geweest! Hier heb ik dus maar even een lekkere chocolade-muffin gegeten en een warme chocolademelk... Nee ik raak niet ondervoed hier hoor! Nadine en Etien zijn vervolgens de kathedraal gaan bezoeken, ik ben naar huis gegaan om mijn onderzoek en behandelverslag te maken... dat moest namelijk ook nog gebeuren. Na de warme maaltijd zijn we (Ilona, Marco, Judith, Etien, Nadine en ik) naar 'Three Beers' gegaan (het cafe hier tegenover de studentvillage). Daar hebben we een potje Jenga (houten blokjes in een toren?!?) gespeeld en een potje biljard! Er bleek echter ook nog ergens een 'kitchenparty' aan de gang te zijn aangezien er twee mensen weer naar huis zouden vertrekken. Daar zijn we dan ook nog maar even een kijkje gaan nemen, maar om 1 uur vond ik het dan toch echt genoeg!
Zondagmorgen vroeg opgestaan om verder te werken aan het onderzoek en behandelverslag! Om half 11 zijn we naar Naantali vertrokken. Een heel mooi plaatsje aan de westkust van Finland. Ook Moominworld ligt daar op het eerste eiland voor de kust en daar gaat Maddy dus zeker nog eens naartoe :-). Nou terug naar Naantali; er zou dus een middeleeuwse markt moeten zijn, het leek meer op een slecht georganiseerde rommelmarkt in Bocholtz... Daar waren we dus snel uitgekeken! Maar niet getreurd want uhm... heb je ooit aleens op water gelopen? Nou ik dus wel :-) De zee was namelijk bevroren in de kust van Naantali, 50cm ijs en je kon dus gewoon op de zee lopen. Te gek toch of niet! Wel een raar idee hoor. Super veel mensen aan het schaatsen, langlaufen en weet ik wat allemaal. Zelf mensen aan het ijsvissen, geen geschikte hobby voor mij trouwens; ik zou doodvriezen. Ook hebben we de kerk bezocht om even op te warmen, een plaatselijk eetcafe opgezocht en toen weer de bus naar huis. Nou ja naar huis... Naar de sauna eigenlijk, hihi! De Finse sauna met ijswater was namelijk wel erg goed bevallen vorige week! Tooen Hubert en Pablo zich bij de groep gevoegd hadden in het centrum hebben we samen de bus genomen, het was cehter zo gezellig in de bus dat niemand oplette en we spontaan heel erg snel op het eindstation waren en we dus de halte gemist hadden...OEPS! Maar ook daar maken we natuurlijk geen problemen van, hier bleek namelijk ook een sauna te zijn. De weg naar het water, of beter gezegt; de weg terug naar de sauna was wel verdomd lang bij deze maar we hebben het overleefd! En ja hoor de foto's (als bewijs!) zijn online. Na de sauna nog even een wandeling gemaakt en toen natuurlijk zo gaar als maar wat... maar Etien kon Finland natuurlijk niet verlaten zonder Hesburger geprobeerd te hebben! Scheelde want dan hoefden we tenminste niet te koken :-). Na het eten natuurlijk weer net de bus gehaald... toen maar naar huis gelopen! Het weer was trouwens gigantisch zondag; de sneeuw kwam met bakken uit de hemel (geen idee of je dat zo zegt maar jullie weten wel wat ik bedoel he). Thuis toch nog behoorlijk wat werk moeten doen voor stage, en na een afsluitende thee was het alweer eigenlijk veel te laat voordat ik in bed lag.
Maandagmmorgen was weer vroeg op. Hilkka heeft een behandeling meegekeken van een patient met een hersentumor en daarna stagegesprek. Leerdoelen besproken enzo.. was wel ok dat gesprek. Af en toe heb ik het gevoel dat ik echter op een psychiatrische afdeling ben dan op een neurologische maar ok! Na stage hebben we even een supriseparty-idee in elkaar geflansd voor Ondrey, die die avond terug zou komen en dinsdag verjaardag had. Die avond weer een poging gedaan vroeg naar bed te gaan... waar natuurlijk weer niks van gekomen is!
Dinsdag na stage was het tijd voor de Lapland bijeenkomst! Echt een te gek programma, ik zal het evn proberen samen te vatten; Vrijdagavond 22:00 vertrek, zaterdag aankomst in Rovaniemi, eten in Lapland-university, bezoeken van Artikum museum, arctic circle and the shopping centre of sancta claus met natuurlijk zijn office! 's avonds komen we dan aan in Pyhä waar we gaan sleeen en naar de sauna. Zondag ga ik down-hill skien en na het eten en de sauna is er een after-ski party. Maandag ga ik dan cross country-skien waarna er na de sauna naar een karaoke-bar vetrokken word, lachuh! Dinsdag ga ik snowboarden waarna er een 'Animal' thema party is (nog maar even zien waar ik een beestenpak vandaan haal)! Woensdag gaan we naar de rendierenboerderij en een snowmobile-tour maken (en ik mag zelf rijden, joehoe). Om 6 vertrekken we dan naar een geheime sauna plek waar het 'final special sauna event' plaats gaat vinden. 's nachts is er dan de final party! Op donderdag vertrekken we naar huis ( na het poetsen :-()Waar we tijdens onze tussenstop in Kemi the snowcastle bezoeken. Om 1 uur 's nacht zouden we dan weer in Turku moeten zijn! Het belooft me dus een weekje te worden. Gelukkig hoef ik maandag dan pas weer naar stage... genoeg tijd om bij te komen dus lijkt me zo!
Nou terug naar dinsdag! Om 10 uur 's avond hebben we Ondrey verrast met taart en kleinigheidjes, hij was erg verrast! Als bedankje een pot Nutella gekregen! Ja die snappen het wel die mannen hier! Maar zoals jullie dus wel al verwachten; weer laat in bed!
Woensdag weer stage, ging gewoon zijn gangetje. Rond 5 uur naar International Sport Course waar badminton op het programma stond! Nadine heeft me flink ingemaakt (5x) maar ik heb dus heel wat moeten rennen en das weer goed voor de vetverbranding :-). Daarna kwam weer het verschrikkelijkste van alles; DE WAS! Maar die is ondertussen ook weer gewassen en droog... alleen nog strijken... zucht!
Ook vandaag weer gewoon stage, niets speciaals dus! Alleen dan dat ik op de terugweg 2!!! bussen miste achter elkaar en dus te laat was voor Finse taalcursus, schaam schaam. Ik was zelfs zo laat dat het niet meer zinvol was te gaan maar volgens Nadine was dat geen ramp en heb ik niks gemist! Toen ik thuis kwam was er een breifje dat er een pakketje was, joehoe! Kiitos, jullie zijn geweldig mam & pap :-)... Ik zal er van gennieten! Was inderdaad wel lang onderweg geweest!
Nu moet ik er echter vandoor... German-dinner zal wel bijna klaar zijn :-)
Dikke x en tot over een week! Dan heb ik heel wat spannendere dingen te vertellen...hoopik!

  • 03 Maart 2006 - 08:14

    Lukas:

    Zet ook nog eens een foto van jezelf in het fotoboek. We hebben geen idee meer hoe je uitziet, behalve dan je rug. Veel plezier daar in Lapland. Kus

  • 04 Maart 2006 - 12:12

    Kenneth:

    Yo Mud,
    klinkt allemaal heel leuk. Ik wens je alvast veel plezier in Lapland. Doe de groetjes aan de kerstman.

  • 04 Maart 2006 - 19:10

    Henk Cohlst:

    Maddy, er is maar een conclusie mogelijk : het gaat fantastisch met jou in Finland!!
    Als ik lees en tot mij laat doordringen wat je allemaal doet en meemaakt dan heb je zonder meer een prima tijd. En dat je dat ook nog stage (lees 'werk') mag noemen en er studiepunten voor krijgt is natuurlijk meer dan geweldig. Ik hoop dat je in Lapland in een door een echt rendier getrokken arreslee door de sneeuw mag suizen. Doe je ook de groeten aan de Kerstman, dat levert dan in december een groter cadeau op.
    Is die rug op de glijbaan echt van jou? Van het sporten of van het bier??
    Hier gaat het leven z'n gewone gang, wij hebben weer wat sneeuw. Maar eigenlijk hebben we daar niks aan, koude tenen, natte voeten en nog langer in de files. Het wordt tijd voor een wat warmer voorjaar. Wat ons betreft moet je doorgaan met de stage en met het GROTE LEVEN. Wij kijken ernaar uit je weer eens echt te zien.
    Je bent een fantastische meid.
    Hartelijke groeten van ons allen.

    Henk.

  • 07 Maart 2006 - 15:03

    André:

    hey Maddy, hoe is het ermee? Met mij gaat het goed hoor op dit moment. Alleen erg druk op school maar ja dat overleven we ook wel weer. Ik hoop dat je het in Lapland geweldig hebt, en vooral weer veel foto's maken!!! Ik zal je binnenkort een mail sturen.
    Tot snel dikke kuz André

  • 08 Maart 2006 - 15:41

    Margriet:

    Hoi Maddy, geweldig zo'n voorbereiding op de survival hier. We kunnen je alleen niet beloven dat er tegen die tijd ijs op de geul ligt.Jaloers lees ik over al je belevenissen. Jammer dat je alweer over de helft bent.
    Groetjes Margriet(wigwam)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maddy

Voor mijn (hopelijk) laatste stage Fysiotherapie verblijf ik 3,5 maand in Turku-Finland! De laatste week zal ik per camper terug naar Nederland reizen via Estland, Letland, Litouwen, Polen en Duitsland! Geniet van mijn verhalen en tot in Nederland (of misschien wel in Turku)...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 17359

Voorgaande reizen:

05 Januari 2006 - 23 April 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: