Dinnetjes op bezoek, veel stappen en weinig slaap! - Reisverslag uit Turku, Finland van Maddy Pluijmaekers - WaarBenJij.nu Dinnetjes op bezoek, veel stappen en weinig slaap! - Reisverslag uit Turku, Finland van Maddy Pluijmaekers - WaarBenJij.nu

Dinnetjes op bezoek, veel stappen en weinig slaap!

Door: Maddy

Blijf op de hoogte en volg Maddy

07 April 2006 | Finland, Turku

Zozo mensen, alweer een week om en onze laatste is dan ook zo bijna aangebroken. En geloof me, ik sta niet bepaald te springen :-( Afscheid nemen is niet mijn sterkste kant, zo ook vandaag weer niet maar daar later meer over. Eerst even met jullie mijn week doornemen want daar lezen jullie dit toch voor..of? Vorige week zondag ook weer lekker de hele dag vrij weinig gedaan. Oude televisie-programma's op de computer gekeken, beetje gekookt, wat mailtjes verstuurd en 's avonds ben ik met Ilona naar 'memories of a Geisha' geweest, echte aanrader trouwens. Maandag heb ik wederom geen flinke activiteiten verricht. Heerlijk uitgeslapen, de was gedaan, voor de laatste keer mijn huur betaald, mijn koelkast volgeladen door een kort bezoekje aan de Lidl te brengen en voor de rest gewoon binnen gebleven. Het weer was namelijk ongelofelijk kl*te; regen, natte sneeuw, weer regen en dat alles zorgde ervoor dat Turku veranderde in 1 grote bende! Op 1 dag heb ik het voor elkaar gekregen 2 paar schoenen zeike-nat te krijgen! Het eerste paar toen ik dus dat bezoekje aan de Lild bracht toen gleed je namelijk bij elke stap in zo'n 10 cm dikke laag drap...
Het andere paar (het eerste was natuurlijk nog niet droog) toen ik 's avonds Nathalie en Fabienne, die mij vanuit Nederland op kwamen zoeken, van de trein ging halen. Ik was namelijk weer eens zo slim om niet op de tijd te letten toen ik thee aan het slurpen was in de keuken (lees; kleppen met mijn onderbuurman) waardoor ik de bus naar het centrum miste. Nog niet zo'n heel probleem zou je denken, ik ook :-) dus gewoon naar het centrum gelopen. Maar door die drap lopen neemt een beetje meer tijd dan normaal waardoor ik in het centrum NET de bus naar het treinstation miste, Grrrrrr..... Nou ja toen moest ik natuurlijk rennen. Kon het de dames natuurlijk niet aandoen om op een leeg station aan te komen na een hele dag reizen! Even na 23:00 kwam de trein vanuit Tampere dan ook aan op het station, mijn sokken waren ondertussen zeike nat en mijn schoenen waren gelijk aan de pool in Kerkrade... :-). Daar waren Naat en Fab dan, weer hetzelfde gevoel als bij pap en de jongens; vreemd om iemand vanuit thuis hier te hebben, maar natuurlijk zoals verwacht waren we weer zo gek als altijd met z'n drieen.
Op mijn kamer aangekomen kreeg ik cadeautjes vanuit Nederland van de dames, en weten jullie; I love cadeautjes :-) De dames hadden een super leuk truitje voor me gekocht voor onze gezamelijke koninginne-nacht in Amsterdam, te gekke oranje unox handschoenen meegenomen en nog iets heel bijzonders; Ze hebben een geweldig plakboek voor mij gemaakt met allemaal leuke, grappige en dierbare herinneringen aan de afgelopen tijd erin. Over dat ik vanuit HET bocholtz voor de opleiding fysiotherapie gekozen heb, waarna allemaal foto's volgen van school, de bieb, de kantine, balimedewerkers en leraren (met briefjes 'maddy jij bent geweldig xxx' in hun handen :-)). Een rondleiding over de afdeling fysiotherapiemet computerlokalen, vaardighedenlokalen en owg's en al! Dan volgen er nog enkele pagina's over vrouwenpraat en typische Nathalie, Fabienne en Maddy dingen. De rest van de pagina's zijn reserveerd voor mijn finlandavonturen. Echt een fantastisch cadeautje!!! Ik ben er helemaal blij mee!
Dinsdag hebben we lekker uitgeslapen waarna we een beetje gewinkeld hebben en natuurlijk slap hebben liggen lullen. In de namiddag zijn de meiden meegeweest naar mijn laatste Finse les, weer heel boeiend zo als altijd.. ahum! Daarna was het weer tijd voor international sport course; squach, echt heel zwaar en ik was er niet van onder de indruk, maar hey we hebben weer wat lol gehad dus who cares...
Weer thuis aangekomen stonden Saku, Henkka en Mika voor de deur. Ik moest nog douchen dus de mannen hebben voor ons gekookt en na het eten zijn we met zijn allen naar Three Beers gegaan om daar wat alcoholische dranken te nuttigen en wat potjes pool te spelen. Het was dan ook weer 2 uur voor dat we in bed lagen.
Woensdagmorgen heb ik Nathalie en Fabienne meegenomen naar TYKS, mijn eerste stageplek hier in Finland. Kirsi, mijn stagebegeleidster daar heeft hen een rondleiding gegeven en gelukkig mochten ze ook nog een kijkje nemen om de IC neonatologie waar ook nu weer een baby lag geboren in de 23 zwangerschapsweek, en ook zij waren net zo onder de indruk als ik de eerste keer. Toen was het voor mij tijd om definitief afscheid te nemen van Kirsi, er was geen uitstel meer mogelijk... Natuurlijk belooft nog eens wat van me te laten horen en zeker een mail te sturen als ik van plan ben terug te komen!
Na het ziekenhuis bezoek zijn we kort in de kathedraal geweest (voor mij de komende 3 jaar geen kerken meer als ik terug ben) waarna we nog wat rondgehobbelt zijn in de stad. 's Middags had ik een evaluatie gesprek met Maija, ze schijnt de coordinator internationalisering te zijn, heel apart om met haar te evalueren, het was namelijk de eerste keer dat ik haar zag. Het was geen top gesprek, wij begrijpen elkaar waarschijnlijk niet zo goed maar goed, Nadine ik hebben als verteld wat we vertellen wilden. Nathalie en Fabienne waren intussen alweer terug in de studentvillage, we hebben onze zwemspullen bijeen geraapt en zijn naar Caribia gegaan, een subtropisch zwemparadijs bij mij naast de deur. Hier hebben we twee uur doorgebracht in de sauna, whirlpool and stoombaden. Daarna lekker laam een uurtje op bed gelegen en gegeten want die avond moest het gebeuren; het Finse nachtleven!
Rond 12 uur waren we in Sokeri maar dat was niet echt veel bijzonders; 10 mensen aanwezig en niet echt een gezellige tent. Toen maar naar de Onella, gevolg was een top avond met veel bier, veel onzin en veel dansen! Rond 4 uur lagen we in bed en helaas moest ik er om 7 weer uit, want ja ik moest natuurlijk naar school! Met Tea en wat Finse fysiotherapie studenten een fitheidstest afgelopen bij administartief medewerksters, daarna een beetje Nordic Walking gedaan. Na de lunch zijn we naar een woonvorm voor doven en slechthorende gegaan waar de Finse fysiotherapie studenten wat buitenactiviteiten deden, best lollig maar tijdens de evaluatie (zo rond 4 uur 's middags) werd het me toch echt te veel en was ik bijna rechtop in slaap gevallen. Thuis aangekomen ben ik dan ook even gaan slapen, Naat en Fab hebben zich geamuseerd achter de pc want die hadden de hele dag al in bed gelegen.
Om half 7 zijn we richting stad gegaan waar we gegeten hebben bij Rax; voor 9 euro onbeperkt eten en drinken, het eten was niet slecht maar ook niet geweldig maar het viel allemaal binnen te houden dus ons hoor je niet klagen! De mensen om ons heen hebben heel wat lol door ons gehad aangezien we de hele tijd foto's hebben gemaakt en belachelijk hebben zitten doen, zoals gewoonlijk als we met z'n drieen zijn :-).
Na een frisse douche thuis was het tijd voor Latin-party in Klubi, dat was echt stoer. Mensen die echt goed konden dansen gaven af en toe een showtje weg maar we waren alle drie echt moe. Om 2 uur zijn we dan ook naar huis vertrokken waarna ik toch nog tot 4 uur heb liggen chatten :-). En ja vanmorgen was de week alweer om en heb ik de dames na een ontbijtje de stad ingebracht, naar de bus richting treinstation. Vervolgens ben ik naar de sporthal vertrokken waar ik bejaarden begeleid heb tijdens het sporten. Was heel interessant en echt goed om te zien dat daar in Finland zoveel tijd en geld in geinvesteerd word. Na de gym was het tijd voor de final-evaluation met Tea, ze is namelijk vannacht naat Lapland vertrokken (JALOERS!). Het was echt een heel goed gesprek, we hebben alle positieve (veel) en enkele verbeterpunten op tafel gelegd, wat papier zaken geregeld en toen was het tijd om afscheid te nemen, nog even kort een fototje genomen en de stoere t'shirt geregeld die alle fysiotherapie studenten hier dragen (ze stuurt ze op naar Nederland, zien jullie ook eens hoe lief die mensen hier zijn :-)).
Thuis heb ik met Nadine en Henkka lekker gegeten en wilde ik even kort slapen maar ik werd dus pas om 11 uur wakker. Aline stond voor mijn deur; ik moest naar 3B komen om met Pieter nederlandse liedjes te zingen. Na 2 seconden bedenktijd ben ik dus maar gegaan en ja nu (3 uur :-)) ben ik terug en klaarwakker.
De komende week bestaat uit feestjes, het geven van een presentatie op school, heel wat dingen regelen, afstuderen en ons eigen afscheidfeestje.
We vertrekken of zaterdagavond laat of zondag vroeg naar Helsinki waar we om 3 uur 's middags de boot hebben naar Talin (estland). De preciese planning van onze terugreis is me niet bekend, we gaan in ieder geval twee dagen in Litouwen blijven en een bezoek brengen aan Berlijn. Misschien ook nog naar Krakau maar dat is nog niet helemaal zeker omdat het niet helemaal op de route ligt en Polen niet het veiligste land is om rond te reizen.
Het afscheid komt nu wel heel dicht bij maar ik ga nog voor 100% genieten deze laatste week in Finland; ik begin meteen maar morgen met een date met een Finse man :-)
Volgende week volgt mijn laatse bericht vanuit Finland; donderdag moet de computer terug naar school :-(. Misschien laat ik voor vetrek dan nog een kort berichtje achter vanuit een andere pc maar dat zullen we wel zien!
Geniet nog even van de tijd zonder mij :-) want over twee weken ben ik er weer :-(
xxx

  • 08 April 2006 - 14:46

    Kenneth:

    Ik heb altijd met verlangen uit gekeken naar jouw wekelijkse verhalen. Ik zal ze missen, mischien moet ik maar naar tv kijken naar de osbornes of zoiets, maar het zal niet tippen aan jouw avonturen.
    Geniet nog ervan en ik zie je als je weer in NL bent.
    Groetjes,
    Kenneth
    p.s. oh ja ik heb donderdag mijn diploma opgehaald. Ik ben nu student af.

  • 09 April 2006 - 19:48

    Fab:

    Leuk om nog even alles terug te lezen (want op sommige plekken vertoont mn geheugen wat zwarte plekken ;))
    Het was supergezellig de afgelopen week!
    Geniet nog van de tijd die je hebt met de mooie (ahum) Finse mannen en tot heel snel!!

    Heel veel liefs en een dikke kus!

  • 12 April 2006 - 17:29

    Groep éénzame Studenten:

    zoeken aanzienlijk beter uitziende dames dan gemiddelde finse zeug.
    Zaterdag in Helsinki in het centrum?

  • 12 April 2006 - 17:34

    Groep éénzame Studenten:

    maar even serieus; wij als groep van 9 studenten gaan zaterdagavond stappen in Helsinki, zin om ons te vergezellen? mail dan:
    nheineken@hotmail.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maddy

Voor mijn (hopelijk) laatste stage Fysiotherapie verblijf ik 3,5 maand in Turku-Finland! De laatste week zal ik per camper terug naar Nederland reizen via Estland, Letland, Litouwen, Polen en Duitsland! Geniet van mijn verhalen en tot in Nederland (of misschien wel in Turku)...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 17326

Voorgaande reizen:

05 Januari 2006 - 23 April 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: