Bezoek, stage voorbij en heeeel veel alcohol.... - Reisverslag uit Turku, Finland van Maddy Pluijmaekers - WaarBenJij.nu Bezoek, stage voorbij en heeeel veel alcohol.... - Reisverslag uit Turku, Finland van Maddy Pluijmaekers - WaarBenJij.nu

Bezoek, stage voorbij en heeeel veel alcohol....

Door: Maddy

Blijf op de hoogte en volg Maddy

01 April 2006 | Finland, Turku

Ik moet natuurlijk beginnen met het aanbieden van mijn excuses; voor de mensen die zich al zorgen begonnen te maken, ik leef nog steeds, heb het nog steeds super naar mijn zin en baal er van dat we de terugreis al over twee weken gaan beginnen. Maar daarnaast moeten ook jullie je verontschuldigingen aanbieden; 3 reacties op mijn (niet heel erg boeiende) laatste bericht was me toch wel een tegenvaller... het word toch geen; uit het oog, uit het hart mag ik hopen ;-). In ieder geval is de afgelopen twee weken heel wat gebeurd hierzo dus ga er maar weer eens goed voor zitten!
Zaterdag 18 maart heb ik mijn laatste bericht geschreven en ik kan me niet herinneren dat er voor die maandag erna nog iets spannend gebeurd is, in ieder geval niets dat in mijn geheugen is blijven hangen! Maandagavond 20 maart ben ik echter zeker niet vergeten, Miriam uit Iran had me uitgenodigd voor nieuwjaarsavond. Ok ze zijn hier niet gek maar het Iraneese nieuwjaar begint op 20 maart rond 20 over 8 's avonds. Voor hun is het de traditie om een flinke maaltijd met vis te bereiden, allemaal verschillende voorwerpen op tafel te zetten voor geluk in hel volgende jaar en, heel belangrijk, een goudvis! Nou die goudvis heeft toch voor heel wat opschudding gezorgd. Komen we daar aan zit dat goudvis (genaamd Fisschie) in een wit plastiek bakje met smerig water waar onder andere een vlieg in dreef; Miriam's uitleg luidt; ik durf het water niet te verschonen en misschie wilde de gouvis die vlieg wel eten! Ok Dave het diertje dus maar van schoon water voorzien, maar dat was nog niet alles. Bleek ze geen vissenvoer te hebben; Miriam's uitleg; Vissen hebben geen eten nodig, die hebben plankton! Ja hoor, zeker in een plastiek bakje!!!!! Ok en als je dacht dat dit het ergste was; ga ik laats bij haar langs zie ik die goudvis nergens, ik natuurlijk meteen de conclusie trekken dat dat arme beestje het loodje gelegd heeft zegt ze met; Het was te warm in mijn kamer dus ik heb hem in de koelkast gezet! JEZUS!!!! Ik heb gehuild van het lachen en het hele studentenvillage is nu geloof ik op de hoogte van het arme betsaan van Fisschie! :-) Ze mag dan niet zo goed zijn met goudvissen, de zalm die avond was heerlijk en haar speciale salade en rijst ook! Het diner was geweldig met zo'n 12 man, buiten dan dat ik bijna haar lepel die op tafel lag en door moest gaan als 'zilver' voor de rijke dagen in het nieuwe jaar, gebruikt had om op te scheppen, oeps! :-) Het was dus weer een geslaagde vaond. Dinsdag en woensdag stond weer in het teken van stage en afmaken van stageverslagen etc. Donderdag was het dan eindelijk zover; na een lange dag stage zouden Pap, Dennis en Lukas dan arriveren rond 8 uur. Was het niet dat de bussen niet meer reden van het vliegveld in Tampere naar Turku, wat betekende dat ze dezelfde weg moesten nemen als Nadine en ik in januari; met de bus naar Tampere treinstation, er daar achter komen dat de trein naar Turku net 5 minuten weg was en dat je twee uur moet wachten op de volgende! Helaas betekende dat dat ze pas om 11 uur 's avonds aankwamen, we niet meer gezellig samen konden eten maar ik wel nog even tijd had om nog wat stagewerk af te maken, hihi!
Om kwart over 10 vertrokken Nadine en ik dan naar het treinstation waarna ze na een smsje van dennis (status; we arriveren over enkele minuten) dan eindelijk in Turku waren! Het duurde even voordat ze uit de trein waren maar de reden daarvan werd snel duidelijk toen bleek dat ze twee mega koffers en zo'n 5 tassen bij zich haddeb, slik! Die bleken natuurlijk niet vol te zitten met hun eigen spullen, ahum! Maar het was de moeite waard want de stagebegeleiding was heel blij met de hagelslag en de stroopwafels :-). Na de spullen op mijn kamer gedropt te hebben en een kleine rondleising door de studentvillage besloten Dennis en Lukas dat er toch nog maar op stap gegaan moest worden. En ja ik kan toch niet gewoon thuis blijven dan (ook al moest ik vrijdag om 20 voor 6 op om naar stage te gaan..) En ja hoor, 10 minuten later waren we op weg naar 'de Club'. De mannen met hun stoere, het is niet zo koud hier kwamen er onderweg achter dat hun haren aan het bevriezen waren. De club was best gezellig; pap werd meteen door Judith de dansvloer opgesleept voor niet 1, niet 2 maar liefst 3 dansen en Dennis en Lukas hadden ook niet aan aandacht te klagen! Rond half 3 vond ik het dan toch genoeg geweest en zijn pap en ik met de taxi terug gegaan! Dennis en Lukas verschenen zo'n 2-3 uur later. Die stage op vrijdagmorgen was vooral heel grappig; iedereen heeft liedjes voor me gezongen om me wakker te houden en de balans en coordinatieoefeningen die ik gaf in groepsvorm werden door de patienten beter uitgevoerd dan door mezelf! Om 3 uur was ik dan eindelijk weer terug in de Studentvillage maar tijd verdoen met slapen dat zat er dus niet in! Op met de mannen naar het centrum waar we eerst de Kaupahalli bekeken hebben; een oude stationhal die nu gebruikt word als markthal met allemaal hele kleine houten winkeltjes! Daarna zijn we wat gaan eten waarna we nog de Kathedraal bezocht hebben (ja hoor ik heb de mannen de kerk in gekregen :-)). Na een douche zijn we die avond gaan eten in Haralds, een restaurant volledig in viking steil, waar je ook het drinken uit kruiken krijgt en het menu echt Fins is. Het eten was heerlijk en pap en ik hebben natuurlijk Rendier (Rudolf) gegeten! Daarna zijn we naar de Gigling Marling gegaan, een bekende discotheek in het centrum. Dat was een zeer geslaagde avond waar pap af en toe een beetje raar bekeken werd door wat mensen, misschien dachten ze dat er wat te kopen vile bij hem ;-). Om half 3 zijn Nadine, pap en ik naar huis gegaan, weer met de taxi (wat ene luxe...) Dennis en Lukas kwamen de dag erna, toen pap en ik al klaar waren met ontbeit, rond half 1 binnen gelopen :-). Pap en ik zijn naar het Hadicraft museum gegaan, het museum met de oude houten huisjes waar ik al eerder over verteld heb. Dat was heel gezellig. Terug in het centrum zijn we een kopje koffie en een warme chocomel gaa¨n drinken bij Arnolds (ons lievelings cafetaria) waarna ik pap meegenomen heb naar de echte Finse saune in Ruisalo. Pap was zeer onder de indruk en hefet flink genoten van het ijskoude water en de gloeiendhete sauna en heeft zich nog gezellig wat met wat Finse mensen onderhouden. Thuisgekomen bleken Dennis en Lukas nog steeds in bed te liggen, na een douche en wat rust (10 minuten) zijn we op zoek gegaan naar 'Tomate' een italiaans restaurant die we helaas niet gevonden hebben waarne we in 1 of andere 'jullie horen eigenlijk te sluiten nadat de smaakpolitie op bezoek komt' pizza en kebab tent zijn gaan eten! Na ons gevoed te hebben, want uiteten kon je het dus niet noemen, zijn we naar Three Beers gegaan, het cafe tegenover de studentenvillage. Daar hebben we wat gekletst over vanalles en nogwat waarna pap en ik om half 2 naar bed zijn gegaan en Dennis en Lukas een illigale party voor Zweeds sprekende Finnen bezocht hebben en om 8 uur 's morgens onder luid vertoon weer terugkwamen (spreken als; 'hey gek het is 8 uur' en 'maddy heb je een baard gekregen'). Om 12 uur heb ik de mannen naar de trein gebracht en was hun geweldige maar zeer korte bezoekje al weer voorbij :-( Gelukkig hadden ze me nog een aandenken hier gelaten want terug gekomen op mijn kamer bleek dat Lukas al zijn sleutels op mijn bureau had laten liggen! Dat was natuurlijk het toppunt op mijn voorproefje Dennis en Lukas, ik ben blij dat ze me dat weekend alvast even de kans hebben gegeven om me voor te bereiden wat me over 3 weken weer te wachten staat :-). Maandag begon de laatse stageweek en Jose (mijn stagedocente uit Nederland) zou die dag aankomen in Turku. 's Avonds om 7 uur hadden we met haar afgesproken in haar hotel en zijn we heerlijk gaan uiteten (in Haralds natuurlijk) waar ze ons weer heerlijk bijgekletst heeft over de gebeurtenissen op school en waar we haar verteld hebben over onze stages en verblijf in Finland. Dinsdagmorgen is Jose mij op komen zoeken op mijn stageplek in Paimio. Eerst is ze komen kijken bij een behandeling met 1 van mijn patienten waarna we samen met mijn begeleidster uit Finalnd en mijn begeleiding in het ziekenhuis de eindevaluatie gedaan hebben. Het resultaat was een 4,5 waar ik heel blij mee ben!!!! :-) (hoogste is ene 5). Met mijn 5 en mijn 4,5 die ik hier in Finland gehaald heb kan ik mijn laatste stage dik teverden afsluiten :-)!! Na de eindevaluatie hebben we een rondleiding gekregen door het ziekenhuis, onder andere naar het balkon waar vroeger de tuberculose patienten de zonnige dagen verbrachten en naar een kamer die nog helemaal in de oude staat was, echt geweldig! Na de lunch is Jose met de bus naar school vetrokken om daar wat mensen te ontmoeten en he ik mijn stagedag voortgezet. Woensdag zijn Nadine en ik na stage met Jose naar Ruisalo gegaan om naar de sauna te gaan, die helaas gesloten was maar Jose was toch nog zeer onder de indruk van de omgeving en was zeer blij dat we haar er naar toe gebracht hadden. In Turku hebben we ons dan getracteerd op Tai's eten die we in de studentvillage gegeten hebben want natuurlijk moet Jose de volgende studenten kunnen vertellen over hun verblijfplaats. Na het eten wilde ik Jose de kathedraal nog laten zien, maar ja ook die was gesloten... Vervolgens dan maar afscheid genomen van Jose die dondedagmorgen weer terug vertrok naar Nederland. En ja dan donderdag, de allerallerlaatse stagedag na een heel jaar van stage, toch wel vreemd hoor maar wel heel leuk afgesloten. Ik heb een broche gekregen van het ziekenhuis, echt een hele mooie. Huilende patienten maken het afscheid niet echt makkelijker maar Katie (mijn begeleidster) en ik hebben mijn stage afgesloten met een geweldige behandeling van een patient. Katie noemde het; deze momenten zijn de momenten die ons steeds weer de power geven om in het werk alles er uit te halen wat er in zit! Beter kan ik mij stage toch niet afsluiten, of?
En ja hoor daar zijn we al bij donderdagavond, Jezus hoe ga ik dit uileggen... Ik zal het niet al te lang maken want de helft kan ik me warschijnlijk toch niet herinneren ;-) De Boattrip; een echte Finse jeugd activiteit... Het plan; je gaat in Turku op de boot, vaart naar Stockholm en weer terug met zo veel mogelijk te eten, te drinken en zo weinig mogelijk te slapen... Ik denk dat het wel mooi samengevat is zo. Ten eerste in de hut van een paar bierjes genoten, vervolgens naar een zaal gegaan waar we gedanst hebben (en gedronken natuurlijk). Er speelde een geweldig goeie band dus dat was helemaal leuk! Daarna zijn we met een hele groep meegegaan naar de cabine van een jongeman uit Lapland die zijn gitaar meegenomen had, waar we gezongen hebben en zijn hele minibar leeggeplunderd hebben :-) Vervolgens op naar de discotheek (ondertussen was het al 3 uur 's nacht ofzo). Rond een uur of 5 dan toch maar eens richting cabine vertrokken; de andere mensen hadden zich al flink beklaagd over de 89 jongeren die bij onze groep hoorden en nog steeds drinkend door de gangen liepen :-) Echt gekkenwerk. Het bleek kwart over 1 te zijn toen ik wakker werd. Toen bleek dat mijn status redelijk goed was (lees; ik hield alle eten zonder moeite binnen en niks draaide) heb ik me aangekleed en hebben we de status opgemaakt; HEEL VEEL mensen met een mega kater... Om 3 uur begon het meest gewelsige buffet dat je ooit gezien hebt. Geen idee hoe ik het omnschrijevn moet maar je kon er alles, echt alles krijgen wat je maar wilde; chocolademouse, kaviaar, koffie, wijn, bier, alle verschillende frisdranken en jus die je maar wilde, kazen, broos, vlees ja jongens ik kan echt niet alles opnoemen! 2 uur de tijd om echt alles te proberen. Normaal kost het diner 23euro en weet je voor ons helemaal 0,niks!!!!! Nou ja 2 uur gratis drinken... je kunt het je al indenken, ik heb echt zwaar medelijden met de vrouw die alle glazen moest opruimen. het record van vorig jaar stond op 16 glazen rode wijn maar er hoeft absoluut niet over gediscussieerd de worden of dat record nu verbroken is... :-) Na het diner was er (voor de mensen die nog lopen konden) karaoke, echt lache en om 8 uur waren we na 23 uur weer terug in Turku, gekkenwerk toch of niet? Maar dacht je dat het toen allemaal afgelopen was? Nee hoor want gisterenavond was het de laatse avond voor Niamh en Dave die om 6 uur vanmorgen vertrokken zijn naar Ierland. Een afscheidfeestje kon dus niet missen. Het was echt een geweldige nacht; veel alcohol, leuke Finse man, goeie muziek en veel tranen bij Niamh en Dave. Ik zal het bij deze uitleg laten :-) Vandaag om 2 uur wakker geworden, ontbeten en weer gaan slapen.... Heerlijk! Strax mijn kamer even poetsen morgen ook weer lekker niks doen en maandag komen Nathalie en Fabienne! Dat belooft me ook weer een week te worden!!
Ik hoop dat jullie ogen nog open zijn na dit mega verhaal! En stel me niet teleur met jullie reacties he!
Tot snel! Dikke xxxx

  • 02 April 2006 - 10:02

    Mam:

    Wat een feestbeest ben jij zeg,wel een fijne afsluiting.Pap heeft ook genoten met de jongens.Heerlijk dat je nog zoveel gaat zien voor je weer thuis bent.Ik verheug me het meeste natuurlijk op het moment dat ik je weer in mijn armen sluit.Een dikke kus en knuffelxxxxx

  • 02 April 2006 - 17:02

    Jo Smeets:

    Maddy,het bevalt je goed,dus blijf maar nog een paar maanden.Je moeder zegt dat ik die onzin niet mag schrijven. Groetjes

  • 02 April 2006 - 20:34

    Fab:

    Maddy!!!!
    Over ongeveer 24 uur staan we voor je neus!!
    Wees goed uitgerust en voorbereid! Haha!
    Bis murreje wa!

    -XXX-

  • 03 April 2006 - 16:28

    Kenneth:

    Wat een verhalen zeg! Weet je zeker dat je het niet hebt verzonnen. Ik zal je een update geven van mijn vakantie, ga daar even rustig voor zitten: 14 maart vertrokken naar Nigeria, 2 weken niks gedaan, 31 maart terug in Nederland.
    Trouwens, ik kwam Jose tegen op school vandaag en ze was Fon aan het vertellen over Finland. Ik heb niet meegeluisterd.
    Heel veel pelzier nog. Groetjes,
    Kenneth

  • 03 April 2006 - 18:25

    Der Dennis:

    Hello lovely baby!
    Ezoe, ich ken mich in die verhaal tsmlich jot vinge. Kome jraat tseruk va Barcelona. Zunt zamstig na Barcelona - Real Madrid jewea. Super top! Sonst hant vuur ut werm eave sjpieje jemaat wie bej dich. ;-) Mot mich och langzaam ins bej de mam jo melde. (Hoi mam, bin al tseruk en al an ut werk) . Veul spass komende weach mit ut Naath en ut Fab. kusje Dennis

  • 03 April 2006 - 20:17

    Sabic Team 4:

    Hebben de meiden in Finland allemaal een sik? Dan schrappen we dat als vakantieland?

  • 04 April 2006 - 19:06

    Linda Knops:

    hallo nichtje!!!alles goed daarboven? ben eindelijk na 2 maanden op bezoek bij je moeder nog voor de verjaardag!! beter laat dan nooit!!als je terug bent in NL, kom je maar bij me langs en wil ik alle verhalen horen over Finland en zo...veel plezier nog en tot ooit!! dikke kus van je familie

  • 06 April 2006 - 20:50

    Rianne:

    Hey die maddy, Ik zit nu op jou kamer je verhaal ff te lezen. Jij vermaakt je wel zo te lezen haha. Gaat zeker snel de tijd nu?! Bij mij gaat alles super op stage. Heb vandaag tussen alle woorden door na 5 week al te horen gekregen dat ik mijn stage al bijna gehaald heb haha. Goed we moeten als je terug bent echt maar weer een keer goed bijpraten!!!Veel plezier nog die laatste weken en tot gauw. Liefs Rianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maddy

Voor mijn (hopelijk) laatste stage Fysiotherapie verblijf ik 3,5 maand in Turku-Finland! De laatste week zal ik per camper terug naar Nederland reizen via Estland, Letland, Litouwen, Polen en Duitsland! Geniet van mijn verhalen en tot in Nederland (of misschien wel in Turku)...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 17328

Voorgaande reizen:

05 Januari 2006 - 23 April 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: