Lapland-trip!!! Een week om nooit te vergeten... - Reisverslag uit Pyhä, Finland van Maddy Pluijmaekers - WaarBenJij.nu Lapland-trip!!! Een week om nooit te vergeten... - Reisverslag uit Pyhä, Finland van Maddy Pluijmaekers - WaarBenJij.nu

Lapland-trip!!! Een week om nooit te vergeten...

Door: Maddy

Blijf op de hoogte en volg Maddy

10 Maart 2006 | Finland, Pyhä

Terug van weggeweest! Tijdens je 'vakantie' op vakantie gaan! Zo voelde het vorige week vrijdag toen de Laplandtrip eindelijk begon! Ik bereid jullie maar alvast voor op een uitgebreid verhaal want het was me het weekje wel! Vorige week vrijdag om half 10 verzamelde de hele club (54 mensen) op de marktplaats in het centrum van Turku; de busreis kon beginnen! En ik kan jullie vertellen de busreis was verschrikkelijk! Ik zat helemaal voorin in de bus boven de chauffeur, dat was zwaar ok want het uitzicht was prima alleen was het steenkoud aan het raam en heb ik zo ongeveer de hele nacht zitten klappertanden. Er was geen confortabele houding te vinden en aangezien de tv achter mij hing kon ik de tijd ook niet doden met het kijken van films. Na de eerste stop ben ik dan toch eindelijk rond een uur of 3 's nachts in slaap gevallen tot een uur of 6-7. Dat deed goed. Op zaterdagmorgen rond half 11 kwamen we aan in Rovaniemi, waar ons een ontbijt beloofd was. Did bleek echter een Fins ontbijt te zijn wat dus bestaat uit warm eten; aardappelen, vlees, salade... en dat dus om half 11! In ieder geval smaakte het echter wel en kon de reis met een volle maag voortgezet worden. Ron d 12uu kwamen we aan bij het Artikum Museum. Hier kregen we een rondleiding door het gebouw, alles ging zeer snel. We kregen oud-finse talen te horen, klederdracht, oude boten, sleeen, geschiedenis en noem maar op. Op het einde was er nog een film met natuurbeelden en het Noorderlicht... en iedereen natuurlijk hopen dat we dat noorderlicht ook in het echt zouden kunnen aanschouwen op onze eindbestemming!
De busreis werd voortgezet richting de Artic Circle en het shopping-centre van Sancta Claus! Hier eenmaal aangekomen hebben we als eerste het record verbroken; met 54 mensen tegelijk met de kerstman op de foto! Dat duurde natuurlijk even! Daarna enkele kaarten gekocht en 2 echte kerstpostzegels :-) Daarna na het 'postkantoor' van de kerstman gegaan! Daar heeft zo ongeveer ieder land zijn eigen postvakje! Doe je nu in Nederland een kaart op de bus en schrijf je die aan Sancta Claus ofzo dan komt die dus echt aan! Niet te geloven. Daar werken dus ook nog heel veel mensen die al die brieven beantwoorden. Het zijn er zovelen dat je waarschijnlijk pas in de zomer antwoord krijgt als je de brief in December stuurt maar antwoord krijg je in ieder geval! Dat is toch geweldig toch? Verder was er nog een echte werkplek waar allemaal houten speelgoed werd gemaakt. Daarnaast was het allemaal een beetje commercieel; veel winkeltjes! Maar goed Maddy is dus bij de kerstman op bezoek geweest! De foto waar we met zijn allen opstaan krijgen we binnenkort van de IAC als herinnering!
De trip werd voortgezet naar onze eindbestemming Pyhä waar we rond 5 uur aankwamen! Daar aangekomen werden de mensen onderverdeeld in de 5 cottages, mijn cottage bestond uit; Veniri (FI) Anu (FI) Sebastiaan (NL) Jana (DU) Pieter (NL) Nadine en ik! En al gauw bleken wij een goed gezelschap te zijn :-) Na het opmaken van de bedden, het avondeten, sauna en een douche was het tijd voor sleeen. Blijkt dus dat de Finnen onder 'Sledge-event' verstaan dat je met een kleine plastiek kinderslee van de rode piste afgaat met zo'n 100km/uur! Vette pret dus! Nadine en ik twee x in de voortuin gecracht van de eettent maar dat kon de pret niet bederven! Niet iedereen had helaas de lef om op de slee naar beneden te suisen maar niks aan te doen... hoogtevrees is hoogtevrees!
Zondagmorgen om 8 uur ontbijten, niks uitslapen! Om 9 uur stond Maddy beneden aan de piste op twee latten die ze ook wel skies noemen, ik verwachtte dat het de ergste dag van mijn leven zou worden. Gelukkig waren er enkele zeer uitermate vriendelijke en vooral overgeduldige Finnen die het aankonden om ons te leren skien! Het begon allemaal die morgen op de baby-piste, een heuveltje met een helling zoals onze oprit thuis (lach niet) met 3 kerstboompjes erop!! Met een snelheid van 5 meter per uur kwma ik dus dat bergje af tussen kinderen van 4-5! Grote lol voor de Finnen dus, maar ik was niet de enige en zolang je om jezelf kunt lachen... Ok tot zover dus alles niet zo'n groot probleem, ik stond nog steeds op 2 latten en had nog niks gebroken! Ik was er echter nog geen uur ofzo toen 1 van die Finnen Henkka dus maar besloot om met de stoeltjeslift naar boven te gaan; de blauwe piste op! Ik wil niet weten hoe vaak ik tegen die Finnen heb gezegt dat ik ze haat tijdens mijn valparty naar beneden, en ik geloof dat ik ook enkele momenten heb getwijfeld aan het wel of niet hebben van hoogtevrees maar rond 3 uur die middag had ik het dan toch voor elkaar; de blauwe piste naar beneden met maar 1x vallen! Ik was helemaal trots op mezelf (en kapot!) Ik heb uitgebreid mijn excuses aangeboden aan de Finnen die in eerder die dag verwenst heb en die zo veel geduld met mij hebben gehad (bocht, vallen, opstaan, bocht, vallen, opstaan etc...)
Om 4uur die middag hadden we afgesproken in de ski-hut bij de rode-piste. 54 mensen buiten dansend op de tafels, bierdrinkend en zingend bleek een hele happening te zijn. van alle kanten werden foto's gemaakt en vervolgens werden we naar binnen gesleept om tot 7 uur de band een goede avond te bezorgen. Een beetje aangeachoten waggelden we allen terug naar de cottages waar dinner werd bereid! Na sauna en douche was het tijd voor Funny Games in de grootste cottage waar 27 mensen sliepen. Het eerste spelletje was er eentje waar je alle namen van iedereen moest herinneren, in het begin wel grappig maar als je zo ongeveer op de helft bent niet meer echt leuk. Het tweede spelletje waren er drie meiden en 3 jongens nodig.. en natuurlijk was ik weer het zakje! De opdracht; samen met een jongen zo snel mogelijk in een dekbedovertrek van kleding wisselen! Of Pieter en ik waren gewoon heel snel of de anderen zo gigantisch langzaam... in ieder geval waren we als eerste klaar! Helaas geen prijs maar ik dnek dat Pieter 2 uur rond zien lopen in mijn kleren wel grappig genoeg was! Geen idee meer hoe laat ik die nacht mijn bed ingedoken ben maar in ieder geval LAAT!
Te laat.. want ook op maandag was er om 8uur weer gewoon ontbijt! Mijn spieren werkten die dag niet zo mee en de ongeveer 4 uur slaap van die nacht bleek ook net iets te weinig te zijn om ook vandaag uit te blinken op de skies! 2x de rode-slope bleek dan ook genoeg te zijn en mijn valpercentage lag helaas een stuk hoger! Dat kon de pret echter niet drukken! Die middag even gaan rusten op bed, geen oog dichtgedaan want het was bloedheet in die houten huisjes! Een goede maaltijd en een hete douche doet echter wonderen en ik was dan ook helemaal klaar voor de karaoke-avond die op het programma stond! Bleek dat de Finnen karaoke dus heel serieus nemen, geen geauwhoer want dan nemen ze gewoon de microfoon af! Met zijn alle wat Finse liedjes gezongen, over zo verliefd zijn dat je er iemand hersenbeschadiging mee bezorgd en over bosmannen die hun liefste dragen :-) Whatever! Uiteindelijk met zijn alle Yello Lemon Three gezongen! Allemaal 3-dubbel vastgelegd op video dus bereid jullie maar alvast voor! Om 11 uur sloot de bar en liepen we allemaal rustig naar buiten om terug te gaan naar onze cottages....Tenminste dat was de bedoeling! Buiten bleek er namelijk een big happening te zijn; niet alleen touristen maar ook de Finnen zelf stonden zwaar verbaasd en bewonderend naar de hemel te kijken; het noorderlicht was namelijk te zien! Echt om kippevel van te krijgen. Het is niet te omschrijven zo mooi! En natuurlijk een geluk uit duizenden dat we het hebben mogen zien! Helaas was het niet/nauwelijks op foto vast te leggen maar die aanblik vergeet je toch nooit meer...
Dinsdagmorgen weer hetzelfde verhaal; 8 uur ontbijt (misschien een beetje later :-)) vandaag stond er echter voor mij geen down hill maar cross country skien op het programma. Niet moeilijk, het vallen doet geen pijn en als het te zwaar word doe je gewoon een beetje rustiger aan! De 10km waren dan ook geen probleem! Dikke lol gehad die dag en de spierpijn viel reuze mee!
Na een warme douche en dinner was het die avond tijd voor het thema-feest! Nadine en ik gingen als siamese tijger! Dikke lol! Iedereen was vekleed als een of ander beest, de gekste en primitiefste pakken kwamen tevoorschijn! Slakken, kikkers, katten, vlinders, bijen ga maar door! Zelf een kip met de vogelgriep :-) De avond (nacht) werd gevuld met spelletjes, veel drank, goede muziek en een hoop lol! Om 4 uur 's nacht nog genoten van geroosterd brood met kaas en toen weer het bed in!
Woensdag was 'activity-day'. Om 9 uur zat iedereen in de bus op weg naar de 'reindeer farm'. We werden opgesplitst in twee groepen; ik zat bij de groep die als eerste uitleg kreeg over het rendier, het jagen etc. Best lache als je je nagaat dat er meer rendieren dan mensen zijn in Lapland. De mensen van de farm waren gekleed in hun traditionele kleding met schoenen gemaakt van rendierenvellen, die dragen ze dus altijd en niet alleen als toeristen komen. Echt niet te geloven dat mensen zo leven! Vervolgens was het tijd om een ritje te maken met de slee! Nadine en ik natuurlijk als eerste; hup in die slee, kreeg je het touw in je handen geduwd en zie maar! Gelukkig wist het rendier wat hem te doen stond en al was ie in het begin een beetje sloom dat heeft ie daarna prachtig opgelost door maar gewoon terug te rennen (HELP!). Daarna met z'n allen een cotta in (klein houten huisje met een vuur in het midden) allemaal een koekje en een kop thee! Vervolgens heb ik gebruik gemaakt van de ouderwedse buiten-wc met van die hartjes in de deuren! Toen werd er nog een wedstrijdje rennen met sneeuwschoenen aan gespeeld en na het kopen van een flink stuk gerookt rendierenvlees (wat overheerlijk was!) was het weer tijd de bus in te gaan!
Om 1 uur verzamelden we ons bij de snowmobile-verhuur! Allemaal kregen we een motor-pak, een helm en handschoenen en de regels uitgelegd aangezien we met een behoorlijk grote groep waren (25-30 snowmobiles) werden er tekens afgesproken! Toen iedereen zover was konden we vertrekken! Nadine en ik zaten op de derder mobile, dat had als voordeel dat we flink vaart konden maken en als nadeel dat we steeds op de mensen achter ons moesten wachten. Het begin stuk ging redelijk langzaam en was over een weggetje, het tweede stuk was een wat onstabielere ondergrond. Vervolgens kwamen we aan bij het meer waar we een tijdje overheen gescheurd hebben :-) Aan de zijkant van het meer was onze lunchpauze; een klein ja hoe moet ik het noemen 'wigwam' daar leek het in ieder geval op :-) 3 vuurtjes om de worstjes boven te warmen op zo'n giga-ijzeren prikker (geen idee hoe die dingen heten) een koekje en thee. Ook nu waren we weer een enorme attractie aangezien ook zij nog nooit zo'n grote groep gehad hadden! Op onze weg terug nog flink doorgereden (60km/uur) maar het was allemaal veel te langzaam en te kort en iedereen baalde dan ook toen we om 4 uur al weer terug waren!
Die avond samen met Anu gekookt en klaargemaakt voor de 'final spacial sauna event'. Met de bus werden we naar een onbekende saunaplek gebracht. Het bleek een echte oude Finse rook-sauna te zijn met natuurlijk niet te vergeten; sneeuwrollen en zwemmen in ijswater! Eerst was het echter tijd voor een verrassing, ook nu werden we allemaal naar een cotta gebracht en toen iedereen gezellig met elkaar aan het praten was rond het vuur kwam er plotseling een jongeman binnen in typische kleding voor Sami-mannen (bevolkinsgroep in het noorden van Noorwegen, Zweden en Finland) met een muziekinstrument gemaakt van houd en rendierenvel. Hij begon met het spelen en 'zingen' van een joyk. Echt prachtig om te horen, mega-kippenvel! Tussen de verschillende joyks vertelde hij over zijn werk/woonplaats 300km ten noorden van Pyhä waar hij zijn eigenrendieren-farm heeft. De joyks leerde hij zoals iedere Lap (Sami) van zijn grootvader en vader. Hij vertelde over de status van mensen vroeger die uitgedrukt werd in rendieren etc. Hij speelde vele joyks waaronder eentje die we allemaal meezongen; eentje die Noorwegen in de jaren 80 ingezonden had voor het songfestival! Toen hij na zijn laatste joyk probeerde stiekem weg te glippen konden wij het natuurlijk niet laten om 'we want more' te schreeuwen waarna hij er nog twee deed! Het was echt een super verrassing en ook did staat weer allemaal op video, wees dus niet bang jullie krijgen het allemaal te zien! En ohja niet een heel onbelangrijk detail; hij was goddelijk!!!! ;-) Misschien toch maar eens over denken om een rendieren-jaagster te worden in de midle of nowhere te gaan wonen! Ik geloof dat me dat best voor een tijdje zou bevallen.
Daarna was het dan eindelijk tijd voor de sauna maar aangezien ik bij de tweede groep zat, en de eerste niet uit de sauna wilde komen en de kleedkamer veeeeel en veeel te klein was voor zoveel mensen ben ik maar lekker bij het warme vuur blijven zitten. Het ijswater had ik toch al eens eerder geprobeerd. Rond half 11 was iedereen weer terug in de cotta.
De headmaster (Veniri) hielt een 'speach' om iedereen te bedanken voor de geweldige Laplandtrip enzo. Waarna er verteld werd dat er enkele diploma's uitgereikt zouden worden... Alweer iets waar we niks van wisten. Zo kreeg Niamh het diploma voor beste ski-prestatie omdat ze de hele dag nodig had om de piste af te komen en verschrikkelijk bang was maar toch nog gewoon een tweede en derde x gegaan is. Een diploma voor de best verklede persoon op de animal party die naar Ondrej ging voor zijn slakken-pak. En hihi tot mijn verbasing hoorde ik opeens mijn naam (ik was natuurlijk half aan het slapen) ik dus naar voren maar had geen idee waarvoor ik een diploma kreeg, haha heb ik weer! Terug bij het haarduur heb ik het papiertje dus maar opgerolt waar opstond:
DIPLOMA The Crazy Animals of IAC have Checked you out and decided to award Maddy with the diploma of 'the teamspirit of the group'! met daaronder alle namen van de organisatoren! Dat was echt heel leuk!
Terug in de cottage was ik aan het rillen van de kou en ben ik gaan opwarmen in de sauna en heb daarna een heerlijke douche genomen! Ondertussen was het haardvuur al aangestoken en heb ik tot 2-3 's nacht voor het haardvuur gezeten/gelegen, zoiets moet ik later ook hebben :-). Om 7 uur op donderdagmorgen was het ontbijt-tijd! Daarna snel koffer inpakken waarna ik de keuken, badkamer en wc gepoetst heb :-( De bus vetrok om 10 uur richting zuiden! De Laplandtrip was alweer zo goed als voorbij! Rond 1 uur kwamen we in Kemi waar de snowcastle staat. In het algemeen niet zo heel indrukwekkend behalve het hotel-gedeelte waar je dus echt kamers kunt huren; kleine kamers met een bed met rendierenvellen erop, alles van sneeuw. Ook de bar was leuk; ook weer alles van ijs met gekleurd licht! Al met al duurde het echter niet langer dan een klein uurtje om alles te aanschouwen. Dichtbij een Hesburger opgezocht voor lunch en rond 3 hebben we onze reis voortgezet! Rond half 7 kwamen we in Vasa waar we een lopend buffet hadden waarna de laatste uurtjes doorgebracht werden met het kijken van film (ongeveer 4-5 gezien richtimng thuis) en 1 kleine plas-tussenstop. Het bericht dat we vroeger aan zouden komen klopte niet helemaal. Uiteindelijk waren we pas om kwart voor 2 's nacht op het marktplein waar we snel een taxi naar huis genomen hebben!
Nu ben ik dus weer terug in Turku, de was is gedaan en morgen moet mijn koelkast weer gevuld worden! De week is omgevlogen en ik ben langzaam alle foto's van iedereen aan het verzamelen; de eerste zijn hier al te zien! En heel stom maar nu realiseer je je pas hoe gewoon alles hier voor je geworden is en hoe verschrikkelijk je alles zal gaan missen als je terug bent! Lapland (en Finland) is prachtig, hun geschiedenis, cultuur en manier van leven is zo anders en mooi! Geweldig!
Gelukkig komen we op 30 maart nog eens met de hele groep bij elkaar dan gaan we namelijk de 'loveboat-trip' doen; naar stockholm en terug zonder van het schip te gaan = 20 uur feesten!! Geweldige afsluiting lijkt me! Dan is de stage ook alweer voorbij en is het nog maar 3 weken voordat ik weer thuis ben :-(
Ik hou jullie op de hoogte! Bedankt voor alle kaartjes, e-mailtjes en berichtjes op deze site, leuk dat iedereen blijft lezen!
Dikke x

  • 10 Maart 2006 - 22:25

    Wendy:

    Heej!
    Echt cool om te lezen hoe het in Lapland was.
    Lijkt me een ervaring om nooit meer te vergeten.
    Geniet lekker van de laatste weken en tot gauw!
    Dikke kus van Wendy

  • 11 Maart 2006 - 10:17

    Mams:

    Een verhaal waar we af en toe kippenvel van kregen.Wat een klasse week heb je achter de rug.Wat goed dat je zo genoten hebt.Trouwens.je kunt geweldig een verhaal vertellen,of we er zelf bij waren.Een dikke knuffel van mamxxxxxxxxxx

  • 11 Maart 2006 - 19:22

    Kenneth:

    Yo Mud,
    Geweldig! Ik ben blij dat je dit heb mogen meemaken. Zullen we ruilen, mag jij naar Nigeria gaan en ik naar Lapland. Mooie foto's. Ik ben benieuwd naar de filmpjes als je weer terug ben.
    Keep on having fun.
    Groetjes,
    Kenneth

  • 13 Maart 2006 - 04:02

    Plum:

    Hey baby!! Alles paletti? Zit hej op naatschiech en effe tsiet vuur dieng story tse leaze. Dat 'Polar-light' anschauen bin ich tsemlich jaloesj op, liegt mich tselich top! How jister toets hej. Mit lof jhesjlaagd! ;-) Vier zient os niechste weach. Vruj mich op dich! Bis Denne. Dein Bruder

  • 13 Maart 2006 - 14:39

    Fab:

    Hey Mad! Wat ee verhaal alwerrum! Super! Zurg dat tse vannovund kloar zits hinger dr telefoon!! Haha, los dich mer verasse!!

    Grus en leefs van ut Fab

  • 13 Maart 2006 - 15:24

    Rita:

    Wat te gek om je geweldige ervaring te lezen over je Laplandreis. Als je zelf zo,n reislustig iemand bent is het ontzettend spannend om zoiets te lezen en het liefst zou volgende week mijn koffers inpakken en met de camper 'n paar maanden erop uit...maar helaas: de plicht roept
    Veel plezier nog en liefs, de Grootjes oes de Kirchstroas.

  • 14 Maart 2006 - 06:55

    Peggy:

    Hee mad!
    Wat leuk om jou eens op de foto's te zien! Ziet er goed uit! Stoere trip heb je gemaakt zeg! Wat een verschil met het weer.. Brr...
    Nou, geniet er nog van, zolang het duurt!
    Tot over 6 weekjes!
    Zoen, Peggy

  • 14 Maart 2006 - 14:43

    Lukas:

    Nog 8 dagen, 21 uur, 43 minuten en 57 seconden... (of zoejit)

  • 14 Maart 2006 - 20:01

    Nadine In Finnland:

    Nu moet ik toch ook eindelijk eens wat op jouw site schrijven :) Ja ja, dat gaan we nooit meer vergeten, wat we hier alles zien en beleven. En tegen een paar jaartjes Rendiere verzorgen heb ik ook niets, dus blijven we gewoon hier?!?!?! :) Ik mag er niet aan denken dat dit alles over minder dan 6 weken all om is en wij weer naar huis moeten. Als deze gekke taal niet was zou ik meteen "auswandern"! Maar, van deze laatste weken gaan we nog genieten!
    Is super dat ik met jouw zamen hier ben!
    Dicke kus, Nadine

  • 16 Maart 2006 - 09:30

    Henk Cohlst:

    Bedankt voor je ansichtskaart uit het hoge Noorden, hieruit blijkt dat je weer eens aan ons gedacht hebt en dat vinden wij heel leuk.
    Met stijgende verbazing hebben wij je nieuwsbrief uit Lapland gelezen. Wij dachten eerst nog dat het niet erger/gekker kon worden, maar deze trip overtreft al het voorafgaande. Volgens ons kom je na je verblijf in Finland volledig 'arbeidsongeschikt'naar huis. het is immers nauwelijks voor te stellen dat je na zo'n half jaar internationaal beesten weer gewoon in een arbeidritme op school of op een echte stageplaats terecht komt. Maar wij twijfelen er niet aan dat je dit probleem ook wel weet te overwinnen. Je hebt in den vreemde aangetoond een gtote en zeer zelfstandige meid te zijn. Ook voor de laatste weken van je verblijf wensen wij je veel nuttige en aangename ervaringen toe.

    Met de hartelijke groeten van ons allen.

    Henk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maddy

Voor mijn (hopelijk) laatste stage Fysiotherapie verblijf ik 3,5 maand in Turku-Finland! De laatste week zal ik per camper terug naar Nederland reizen via Estland, Letland, Litouwen, Polen en Duitsland! Geniet van mijn verhalen en tot in Nederland (of misschien wel in Turku)...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 2293
Totaal aantal bezoekers 17363

Voorgaande reizen:

05 Januari 2006 - 23 April 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: