Stockholm! - Reisverslag uit Turku, Finland van Maddy Pluijmaekers - WaarBenJij.nu Stockholm! - Reisverslag uit Turku, Finland van Maddy Pluijmaekers - WaarBenJij.nu

Stockholm!

Door: Maddy

Blijf op de hoogte en volg Maddy

31 Januari 2006 | Finland, Turku

Ja hoor, zoals jullie waarschijnlijk alweer hebben kunnen zien zijn er nieuwe foto's en wel onder andere van mijn bezoekje aan Stockholm!
Na vrijdagmiddag nog ijverig aan het afstudeerproject te hebben gewerkt en nog snel in de keuken een overheerlijke weekendmaaltijd in elkaar geflanst te hebben zijn we om kwart voor 8 's avonds met de bus richting marktplein vertrokken. Daar was namelijk ons meetingpoint, met z'n 16en hebben we vanaf de markt de bus genomen naar de haven van Turku. Daar stond de ferry al op ons te wachten (de Isabella)! Het duurde even voor dat we aan boord konden maar die tijd hebben we opgevuld met het maken van foto's en videobeelden.
Op de boot aangekomen was het even zoeken naar onze cabine, we waren onderverdeelt in 4 groepen van 4, en ja hoor wij hadden natuurlijk weer het geluk op etage 2 te liggen! Zegt jullie nu waarschijnlijk niet zo veel maar ik kan je wel vertellen dat etage 2 onder zeeniveau ligt, met andere woorden dat je een probleem hebt als er iets gebeurd :-) maar dat maakte het alleen allemaal nog wat spannender (vooral nadat we elkaar wat titanic verhaaltjes hadden verteld).
De cabines waren klein maar schoon, prima dus! Na het droppen van de tassen zijn we het dek op gelopen en hebben met de camera in de aanslag gewacht op het vertrek!
En ja wat doe je dan als eerste als je op open zee bent en er in het donker niks meer te zien is buiten? Precies: Tax Free shoppen (lees: alcohol en chocolade kopen).
Daarna hebben we ons allemaal verzameld in het rokersgedeelte waar we wat gekletst hebben onder het genot van diezelfde drank en chocolade.
Plots vernomen wij echter dat er ook een discotheek aan boord was, de moeite waard om eens te gaan kijken natuurlijk. Daar hebben we ons behoorlijk nog wat uurtjes geamuseerd. Rond een uur of 2 (finse tijd) werd de muziek echter te monotoon en besloten we maar onze opklapbedden in de cabine's op te gaan zoeken. beetje laat als je bedenkt dat de ferry arriveerde om half 7 's morgens (zweedse tijd), maar goed.
Die nacht nog redelijk goed geslapen, al dan wel erg kort, en werd ik om half 6 gewekt door de stem van de kapitein naast mijn hoofd, geen pretje kan ik je vertellen maar dat is in ieder geval beter dan gewekt worden door de poetsploeg zoals op de terugweg!
Ja en daar sta je dan midden in Stockholm om 7uur 's morgens (lees: ijkoud en geen enkele winkel open/ restaurant/ bar of wat dan ook open).
Ja en wat doe je dan? McDonalds natuurlijk! Ik kan je vertellen dat ie man een shock kregen toen we met z'n 16en binnengelopen kwamen en een ontbeitje bestelden en dan ook nog allemaal met een briefje van 500Kronen wilden betalen :-) puur genieten...
Na een chocomel naar binnengewerkt te hebben, die je ooknog zelf mixen moest, 2 lauwe pannekoeken was het tijd voor het culturele verhaal van Stockholm;
Als eerste was 'the Royal Palace' aan de beurt, staan daar dus allemaal van die mannetjes in de vrieskou een beetje het paleis te bewaken, en natuurlijk waren de musea in het paleis wegens omstandigheden gesloten tot 1 februari, helaas pindakaas.
Vervolgens kwamen we toevallig langs een kerk die ook nog open bleek te zijn en heel toevallig was dat ook nog eens een geweldig mooie kerk (en warme) dus daar hebben we ook nog even vertoefd!
Direct daarna zijn we aan onze tocht begonnen richting het museum eiland, ik geloof dat het toen al zo'n 11 of 12 uur was. daar ter plaatse hebben we het Vasamuseum bezocht. De watmuseum denk je nu? Nou de Vasa is een schip gebouwd door met name Duitsers en Nederlanders in 1700 en werd gebouwd in opdracht van een of andere koning (sorry, weet ff niet meer wie) nou het leuke van het verhaal is dat het schip zo ongeveer meteen de eerste dag zonk. Het schip hebben ze dus gevonden en drooggelegd, museum eromheen gebouwd en klaar. Nou zo gemakkelijk is het dus niet maar het is echt prachtig. Het schip is dus te zien, de hele methode hoe ze hem gevonden hebben en boven water gekregen hebben. Ze hebben de bemanningsleden die verdronken zijn gereconstrueerd aan de hand van de botten en ga zo maar door. Ik was echt onder de indruk (en ja dat ben ik niet gauw).
Na het bezoekje aan het museum besloten we dat het culturele gedeelte maar afgelopen moest zijn. Zijn we echt bij de slechtste kebab-tent gaan eten waar ik ooit geweest ben (niet dat dat er zo veel zijn maar het was dus gewoon niet te eten).
Opgewarmd en wel zijn we even gaan shoppen aangezien Nadine nog steeds hopeloos op zoek is naar een nieuwe snowboardbroek, geen gevonden natuurlijk en uiteindelijk niks gekocht. Om 5 uur hadden we met de hele groep afgesproken aangezien we ons na het culturele gedeelte onderverdeelt hadden en besloten we ons om half 8 bij de ferry weer te zien. De kebab was niet goed gevallen dus toen moest er maar een portie Burger King in, dat beviel heel wat beter! Toen was er alleen nog tijd over om een warme chocolademelk te drinken in de kelder van een gezellig klein cafeetje!
De zaterdagavond op de ferry was niet zo'n succes, iedereen was kapot van de hele dag lopen (kilometers...) en ik was dan ook blij toen ik om half 12 in mijn bed lag. Trouwens even zo tussendoor, best grappig, douchen op een ferry, je voelt gewoon dat je aan het varen bent, echt grappig, sorry ik liet me even gaan!
Om half 7 (finse tijd) werden we dus gewekt door de poetsploeg, en bedankt! Om half 8 kwamen we aan in de haven van Turku en om 9 uur zat ik alweer in de wasserette. Daar een beetje ruzie gemaakt (ja dat kan ik ook al in het engels) omdat er natuurlijk weer mensen zijn die niet begrijpen dat je een machine moet reserveren en dus gewoon hun was in onze machine gooien. Al met al heb ik daar dus zo'n anderhalf uur gezeten (anders word je was gejat, triest maar waar).
Na de was 3uurtjes bijgeslapen van het weekend en toen flink aan de slag gegaan voor het afstudeerproject. En dat ging best lekker eigenlijk, zat er zo weer in en heb flink wat verbeteringen en veranderingen kunnen doen dus dat voelde weer helemaal goed. Natuurlijk ook even met mijn afstudeerbabes gebeld, voor de eerste x, en dat was toch wel een beetje vreemd.
Maandagmorgen weer vol goede moed aan stage begonnen. Was met een fysiotherapeute, die trouwens Tuija heette en niet Niina, naar een dagverblijf gegaan, heb zelfs mogen behandelen, je gelooft het of niet! In het ziekenhuis, voor hun doen, nog redelijk veel patienten gezien en in de namiddag weer met Tuija en Tuomas (ergotherapeut) mee. Al met al een betere dag dan de andere. 's Avonds wat dingen uitgetypt voor stage, ik probeer maar zoveel mogelijk ervan te maken.
Vanmorgen ben ik naar Respecta gegaan (half uurtje lopen) het is een winkel waar je alle denkbare hulpmiddelen kunt kopen. Daar heb ik meegeholpen met het maken van een looporthese voor een jongetje met Spina Bifida, was behoorlijk interesant moet ik zeggen. Vanmiddag nog wat kinderen gezien en daarna is mijn begeleidster haar administratie gaan doen, ik ben toen actief aan mijn stageopdracht gaan werken (verschillen in motorische ontwikkeling tussen full term en prematuur babies).
Om 3 uur kwamen de andere fysiotherapeuten me vertellen dat ze naar huis gingen, moe en moesten nog wat andere dingen regelen (ja hoor dat kan blijkbaar allemaal hier). Om 4uur heb ik me ook weer in mijn gewone kloffie gestoken en ben naar de bank gespurt om mijn internet te gaan betalen.
Tot mijn grote verbazing kwam ik er thuis achter dat ze mijn internet al aangesloten hadden (echte lieverds die mensen van de Uni).
Ben net terug van een afscheidsfeestje van een Italiaans meisje, ze vertrekt morgen naar huis!
Duik nu mijn (irritant zachte) bed in, moet er morgen weer vroeg uit! En ohja Stockholm moeten jullie echt allemaal bezoeken, Nadine en ik gaan in Maart terug! Maar eerst staat komend weekend Helsinki op de planning!

Dikke kus uit het eindelijk weer vriezende noorden! xxx

  • 31 Januari 2006 - 19:14

    Moni:

    hey mud!
    puh, eindelijk jouw pagina gevonden!!!
    best koud bij jullie, hihi, daar vind ik onze -5 nog redelijk te doen.
    het klinkt verder wel erg leuk allemaal. ik zou zeggen, vries niet in ;) en vermaak je gewoon!!! groetjes en dikke kusjes moni

  • 31 Januari 2006 - 21:33

    Noonk Lei:

    De fysiotherapeutopleiding
    moet in Finland wel hoog in
    het vaandel staan.
    Bij die kou is iedereen
    immers stijf.

  • 01 Februari 2006 - 17:17

    Tom:

    Hey Maddy, klinkt wel erg druk. hopelijk spreek ik je snel weer .... moet nog mijn verontschuldiging aanbieden :$
    ps groetjes aan Nadine

  • 01 Februari 2006 - 18:24

    Lukas:

    Hey Maddy, effe jit jans nuits. Iech perseunlich dink dat de fysiotherapie-opleiding i Finland behuurlich hoe-eg in ut vaandel sjteet. Beij die kouw doa is ja jidderinge sjtief.

  • 01 Februari 2006 - 21:38

    Margret:

    hee meisie,
    je bent lekker aan 't genieten = goed. Jammer dat je het op je stage zo rustig is, maar eigenlijk ook wel lekker toch. Je moet er van genieten ... Ik heb ondertussen, sinds 2 wkn werk voor 3 daagjes / week (goed geregeld he) het zijn lange dagen en ik moet er ff inkomen, maar komt helemaal goed. Het huis gaat ook de goede kant op, hoop over - 'n maand er in te zitten. Spreek je snel weer. Dikke x

  • 03 Februari 2006 - 08:10

    Ralf..:

    Hi Maddy,
    goed om te horen dat je het naar jouw zin hebt daar zo overzee.. Hoe staat het met de Nutella?

    Groetjes Ralf.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maddy

Voor mijn (hopelijk) laatste stage Fysiotherapie verblijf ik 3,5 maand in Turku-Finland! De laatste week zal ik per camper terug naar Nederland reizen via Estland, Letland, Litouwen, Polen en Duitsland! Geniet van mijn verhalen en tot in Nederland (of misschien wel in Turku)...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 17367

Voorgaande reizen:

05 Januari 2006 - 23 April 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: