Baby's en taalcursus zonder 1 woordje Fins?!? - Reisverslag uit Turku, Finland van Maddy Pluijmaekers - WaarBenJij.nu Baby's en taalcursus zonder 1 woordje Fins?!? - Reisverslag uit Turku, Finland van Maddy Pluijmaekers - WaarBenJij.nu

Baby's en taalcursus zonder 1 woordje Fins?!?

Door: Maddy

Blijf op de hoogte en volg Maddy

27 Januari 2006 | Finland, Turku

Zozo, alweer een week om. Niet te geloven dat we er al drie weken zijn. De tijd vliegt echt, en daarnaast lijkt het of we al heel lang hier zijn, gewoon omdat alles nu zo vertrouwd is.
Eigenlijk heb ik niet zo heel veel te melden aangezien ik deze week vooral met stage bezig ben geweest.
Stage is hier heel anders dan ik verwacht had. Het is vooral heel veel zien, observeren, praten en meningen uitwisselen. Weinig doen (er worden vrijwel geen behandelingen gegeven) en dat geeft me het gevoel niet te kunnen laten zien wat ik kan.
Afgelopen week enkele observaties gedaan en deze uitgewerkt op papier en besproken met mijn begeleidsters. Daarnaast 1 (soort van) neurologisch onderzoek gedaan, in mijn eentje (eindelijk!); rollen, lopen, springen, van zit naar stand etc. Verder heb ik samen met iemand van de gipskamer een orthese gemaakt voor een diplegisch jongetje (nadat ik 3x heb gekeken), dat was heel leuk. Ook heb ik een 'behandeling' gedaan met een 4mnd oude babie die een abnormale motorische ontwikkeling heeft. Is allemaal wel heel leuk maar alles gaat hier heel relaxe en rustig en het is heel veel wachten op een dag. Ouders komen gewoon niet opdagen met hun kinderen en een andere keer kan er niks met een kind gedaan worden omdat het kind net bij de moeder gedronken heeft en dan moet er dus weer een half uur gewacht worden.
Heb gisteren op stage aangegeven dat ik wat meer zelf wilde doen, Kirsi zei dat daar volgende week wel mogelijkheden voor zijn maar ik kreeg niks concreets toegezegt. We zullen zien. Nadine heeft precies hetzelfde eigenlijk. Haar begeleidster zei dat ze een assesment gingen doen, dat het opgenomen werd en dat ze het daarna zouden bespreken. Bleek dus dat haar begeleidster het assesment ging doen en dat Nadine moest filmen...
Maandag ga ik 's morgens naar Naantali, met een andere fysiotherapeute (Niina, geen idee wie het is) naar een diplegische jongen voor therapie. Verder ga ik volgende week een hele dag naar de prematuur afdeling waar ik vanalles geleerd krijg over reflexen en de normale ontwikkeling van prematuurkinderen, ik verheug me daar reuze op!
Dat was eigenlijk het hele stageverhaal van afgelopen week, behalve dat ik dan woensdagmorgen flauwgevallen ben in het ziekenhuis. Ik was aan het kijken hoe ze de 4mnd baby aan het voeden waren toen ik het plotseling gigantisch warm kreeg. Gelukkig was ik in het ziekenhuis want toen ik bijkwam lag ik in een ziekenhuisbed met een stuk of 8 zusters om me heen :-) Heb wat suikerwater gekregen en toen was het weer oke.
Woensdag was het weer tijd voor international sports course, was echt cool. Eerst anderhalf uur floorball gespeeld (ik was kapot!) en daarna lekker een half uurtje zwemmen en naar de sauna!
Gisteren had ik mijn eerste les Finse taal. Niet echt wat ik verwacht had want ik heb niet 1 woordje Fins geleerd. De docente heeft zich voorgesteld en daarna hebben wij ons om de beurt aan de groep voorgesteld (gewoon in Engels), daarna hebben we een formulier ingevuld waar vanallerhande vragen opstonden zoals; wat weet je van finse taal, cultuur en muziek, wat wil je leren in deze cursus (uhm Fins misschien) wat zou je willen doen in deze cursus en meer van dat soort vragen. In totaal duurde het 20 minuten en toen wenste ze ons een goede avond. Ik ben toen naar haar toegegaan en ze vertelde dat we volgende week of de week daarna een mail van haar zouden ontvangen. Aangezien ik het zeer jammer vond omdat ik me erg verheugd had op deze eerste Finse conversatie heeft ze het Finse alfabet (de uitspraak ervan) uitgeprint zodat ik in ieder geval iets kan leren!
Vandaag was ik vrij van stage, er was niks voor me te doen, heb vanmorgen mijn badkamer gepoetst. Ilona kwam even langs om te informeren naar de Stockholm trip, zei ging daarna naar school dus ben ik even met haar meegegaan, hoef ik tenminste niet naar de andere kant van de stad te reizen om op internet te kunnen. Straks even internet gaan regelen voor op mijn kamer op een of ander kantoor. Daarna de rest van mijn kamer poetsen, even flink aan de slag voor het afstuderen en dan mij tas inpakken voor Stockholm.
We vertrekken vanavond om 8 uur van het marktplein met de bus naar de haven (zo'n 10 min rijden) om 9 uur vertrekt de boot waarna we 's morgen om half 8 (Nederlandse tijd, ik ga terug in de tijd reizen :-)) aan komen in Stockholm. Vanavond op de boot even een planning maken wat we allemaal willen gaan bekijken. Zondagmorgen, heel vroeg, komen we dan weer aan in Turku!
Heb er helemaal zin in, ik neem mijn camera mee dus volgende week zullen er wel wat Stockholm foto's te zien zijn.
En ohja ik zal er nu ook een paar nieuwe opzetten!

Heel veel liefs uit het dooiende Turku
xxx

• 29 Januari 2006 - 09:49

Fab:

Hey Mad!
    Dalijk wordt er weer gewerkt aan het afstuderen! (we zijn echt goed bezig)
    Alle verdere details mailen we wel. Ben blij dat je het leuk vindt daar! Tot mails!

Kus Fab

• 29 Januari 2006 - 11:36

Noonk Lei:

Hoi Maddy, ik denk dat de fysiotherapie opleiding in Finland wel zeer hoog in het vaandel staat. Immers bij die kou zijn alle mensen ja stijf!!!

• 29 Januari 2006 - 17:38

Annette:

Heb genoten van je belevenissen. Nog veel studieplezier in Finland. Tot pc time.

• 30 Januari 2006 - 18:40

Henk Cohlst:

Maddy, ik wordt nerveus van jou. Ik weet niet wat mij overkomt. De wereld op zijn kop. Een student(e)die aangeeft te weinig te doen te hebben. Die maak ik niet vaak mee.Meestal is ket kreunen en steunen : bakken werk zoals papers, opdrachten, practica, tentamens...
    Dus er klopt iets niet. Mijn beeld van Finland is dat het net als de andere Scandinavische landen qua ontwikkeling en zeker qua gezondheidszorg veel op Nederland lijkt. Of is de Finse gezondheidszorg soms volledig genationaliseerd en daarom nauwelijks kostenbewust? Of is de opleiding fysiotherapie zoals wij die kennen daar anders, dan zou het daar geen HBO opleiding moeten zijn. Wordt je daar fysiotherapeut als specialisatie na je artsenexamen?
    De beperkte groei van de vakinhoudelijke kennis wordt zo te lezen meer dan gecompenseerd door de hoeveelheid sociale en maatschappelijke kennis en persoonlijke ontwikkeling die je daar opdoet. Dus ga door met waar je mee bezig bent. Je doet het goed, het nuttige met het aangename verenigen is het beste dat je kunt doen.
    Maddy, je bent een prima meid, ik ben trots op je.

Hartelijke groeten van ons allen.

Henk.