Taart, goedkoop eten en gele overals... - Reisverslag uit Turku, Finland van Maddy Pluijmaekers - WaarBenJij.nu Taart, goedkoop eten en gele overals... - Reisverslag uit Turku, Finland van Maddy Pluijmaekers - WaarBenJij.nu

Taart, goedkoop eten en gele overals...

Door: Maddy

Blijf op de hoogte en volg Maddy

09 Januari 2006 | Finland, Turku

Zaterdagavond kregen we dan na twee dagen nog eens een bericht van onze tutoren 'of we het redden zonder hen'. Nou gelukkig wel anders zouden wij dus twee dagen op onze kamer hebben gezeten. Wij waren van plan zaterdagavond op stap te gaan maar aangezien we zoveel gedaan hadden die dag hebben wij 's avonds wat spelletjes gedaan. Eerst een ronde domino die Ilona makkelijk won, daarna een dobbelspel die Nadine (eindelijk) een keer won. Vervolgens hebben we nog een spelletje 'klootzak' gespeeld die Nadine won (voordat ze de regels had uitgelegd aan ons) en die ik daarna won (nadat ze de regels uitgelegd had) :-).
Zondagmorgen liepen we volle goede moed in een culturele stemming naar het centrum om het 'Turku Art Museum' te bezoeken, helaas was dit gesloten :-( daar ging onze culturele stemming. Vervolgens zijn we naar de VVV geweest en hebben wat folders meegenomen over boottochten en daytrips in 2006. Na een kopje warme chocolademelk in een plaatstelijke bakkerij (ja die zijn open op zondag!!) zijn we naar huis vetrokken en hebben wat thee gedronken en koekjes gegeten in de keuken.
Zaterdagavond hebben we met z'n 6en (1 duitse jongen, 2 franse meisje, 1 nederlandse en wij tweeen) een 'sachertorte' verorbert met kaarsjes (hihi) en hebben we met z'n allen verlaat mijn verjaardag gevierd.
Vanmorgen was het dan eindelijk zover; onze eerste schooldag in Finland (vannacht natuurlijk superberoerd gesplapen van de stress). Om kwart over 9 werden we verwacht in het centrum door onze studenttutoren (twee studenten verpleegkunde; ja die van die verlate sms-jes) zij zouden met ons meereizen naar school, aangezien wij niet wisten welke van de 8 we zijn moesten. Om 10 uur ontmoetten wij Tea die ons alles verteld heeft over de stageplekken. Ik ben helemaal blij; mijn eerste stage ga ik namelijk lopen in Turku University Hospital (in Turku zelf, 5 min. lopen van m'n akmer) op een afdeling kinderneurologie waar ze allerlei onderzoeken doen (geen behandelingen). De tweede stage zal ik naar een ziekenhuis gaan in een plaats hier zo'n 50km vandaan, Paimio (opzoeken!!) genoemd. Hier zal ik ook werkzaam zijn in 'The University Hospital'. Nu is echter nog niet helemaal bekend wat dat precies inhoud, in ieder geval volwassen patienten maar het is nog niet duidelijk of het alleen neurologische patienten zijn, we zullen zien.
Verder is het zo dat we tijdens onze tweede stage een week naar Lapland zullen gaan waar we vanalles en nog wat gaan ondernemen onder andere sleerijden met Husky's :-).
Er zijn trouwens wel een paar leuke dingen hier te vinden op school. Zo heeft elke student een of andere gele overal waar ze dan vanalles en nog wat opplakken enzo, echt heel belachelijk, vertellen ze ook nog dat ze die dingen aandoen naar schoolfeestjes :-S we zullen er allebei eentje kopen en meenemen.
Dan nog een shock; lunch! Je betaald 2euro en 35cent en je krijgt gewoon een heel bord pasta met bolgnaisesaus, een heel bord salade, 3 plakken brood, boter, 2 glazen drinken en donuts en zo'n shit (hallo! doe dit bij ons).
En nu we het toch over eten hebben; Nutella is hard to get! Er schijnt 1 supermarkt te zijn in heel Turku waar je dat krijgt en dan zo'n klein potje voor 3euro, het eerste wat ik dus ga halen als we weer in het centrum zijn.
We hebben net van Tea het programma van deze week ontvangen; om 4 uur ga ik met Tea met de auto naar het laboratorium aangezien ik ga werken in het ziekenhuis moet ik opnieuw getest worden voor MRSA en VRE, hoef ik gelukkig niet meer te betalen. Turku schijnt namelijk zo ongeveer de enige plaats in Europa te zijn waar nog geen MRSA en VRE te vinden is in de ziekenhuizen en aangezien zij daar super trots op zijn willen ze dat graag zo houden. Morgen hebben we echt een hele zware dag :-) VRIJ! beetje tijd om nog wat dingen te regelen zoals buskaarten, je betaald nu 2euro in de bus en daar kun je ongeveer 2 uur mee reizen. Tea kijkt nog of ik mijn tweede stage met iemand mee kan rijden met de auto, een buskaart zou namelijk 65euro kosten en ik moet dan rond 5 uur 's morgens vertrekken :-(. Daarnaast moeten we ons starterspakket (ja dat ene bord, glas, mes, deken etc.) nog gaan betalen, een Finse prepaidkaart (anders kun je de wasmachine niet bedienen; niet lachen!)gaan kopen en de wasserette zoeken.
Woensdag hebben we een programma gekregen; Met andere uitwisselingstudenten zal ons verteld gaan worden waar we allemaal aan moeten denken, word er iets verteld over de Finnen en hun cultuur en maken we kennis met de internationale studentenvereniging (erg belangrijk want zij regelen allemaal goedkope trips naar bijzondere plaatsen, o.a. die naar Lapland).
Ook hebben we net drie cursussen aangeboden gekregen; international sports, Fins en cultuur. Nog even kijken hoe dat allemaal gaat lopen met stage of we aan alle drie deel kunnen nemen, je moet met anme voor Fins en cultuur heel veel doen buiten de lesuren dus dat zou allemaal heel druk worden, we gaan in ieder geval volgende week bij alle drie kijken, zou natuurlijk allemaal heel leuk zijn.
Donderdag hebben we met Tea afgesproken op school, wij gaan dan samen met haar nieuwe apparatuur voor het meten van balans presenteren aan twee mensen van een of andere organisatie voor doven en blinden, het schijnt het enige apparaat in heel Finland te zijn en erg bijzonder. Deze week beloofd dus nog wat, ben erg benieuwd...

  • 09 Januari 2006 - 12:34

    Sander:

    eej maddy

    ik hoef je nu niet meer te vragen hoe ut is in finland, maar veel plezier en suc6 in finland

  • 10 Januari 2006 - 08:55

    Romy:

    He maddy, nog een late felicitatie voor je verjaardag! Hoop dat je een leuke dag hebt gehad. T zal er wel lekker koud zijn he?! Ik heb net weekendje Winterberg geboekt met carnaval, ook een beetje koud, kan ik een ietsie bietsie met je mee voelen. Veel succes op school en stage!!! Kus

  • 10 Januari 2006 - 10:18

    Margret:

    Hoi lieve Mud,

    Allereerst natuurlijk nog gefeliciteerd met je verjaardag, grote meid aan het worden ;) Je bent al helemaal op je plaats lees ik!!! Leuk dat je zo gemakkelijk kan internetten, blijven wij ook een beetje op de hoogte van de gebeurtenissen. Veel succes met je eerste school/stage weken. Dikke kus en tot snel (voor de volgende reactie!)

  • 10 Januari 2006 - 21:39

    Wouty:

    eey muddy,

    hoe is ut daar, zo te lezen wel oke. veel suc6 met je stage, en zorg dat je wat leuke foto's maakt.

    Groeten,
    wout

  • 10 Januari 2006 - 21:46

    Fab:

    Heeey Muddy! Het begint al een beetje te wennen in finland geloof ik! Morgen eerste terugkomdag zonder jou! (niks te melden dus!)Maar we zullen ons best doen hoor. Veel plezier nog en we mailen morgen.

    kus Fab

    PS: al iets gehoord van RR en MM? Wij nog steeds niet!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maddy

Voor mijn (hopelijk) laatste stage Fysiotherapie verblijf ik 3,5 maand in Turku-Finland! De laatste week zal ik per camper terug naar Nederland reizen via Estland, Letland, Litouwen, Polen en Duitsland! Geniet van mijn verhalen en tot in Nederland (of misschien wel in Turku)...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 119
Totaal aantal bezoekers 17360

Voorgaande reizen:

05 Januari 2006 - 23 April 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: