Buskaart, kroegentocht en Balans NeuroCom... - Reisverslag uit Turku, Finland van Maddy Pluijmaekers - WaarBenJij.nu Buskaart, kroegentocht en Balans NeuroCom... - Reisverslag uit Turku, Finland van Maddy Pluijmaekers - WaarBenJij.nu

Buskaart, kroegentocht en Balans NeuroCom...

Door: Maddy

Blijf op de hoogte en volg Maddy

12 Januari 2006 | Finland, Turku

Donderdag, jaha we zijn alweer een week hier, de tijd gaat nu al ontzettend snel, dus laat staan als we straks op stage gaan. Even verder gaan waar ik gebleven was; maandag! 's Middags zijn we met Tea de stad in gereden, ze bracht me naar een privekliniek voor de MRSA & VRE testen (die doen ze hier trouwens een stuk minder vriendelijk dan bij ons). Onderweg heeft ze vanalles verteld over verschillende culturele aangelegenheden, haar vakantie in lapland (waar ze elk jaar naar toe gaat) enz enz. Was echt ontzettend gezellig, Tea is echt geweldig!
Maandagavond heb ik níet zo heel veel meer gedaan, er was nog een kleine 'kitchenparty' gaande op de benedenverdieping, daar ben ik even gaan kijken. Nog wat nieuwe mensen leren kennen uit Italie, VS, Oostenrijk en Nederland. Zo was het dus weer een uur of 1 voor dat ik in bed lag.
Dinsdag tot !!11:30!! in bed gelegen (SCHAAM SCHAAM!!) ik was gewoon nog steeds moe. Lekker ontbijt gemaakt en aangekleed. Er stonden alleen maar stomme papierregeldingen op het programma, erg saai allemaal. Eerst naar het kantoor geweest om het contract te tekenen en mijn naamsticker af te halen (jaha het is nu helemaal officieel MIJN kamer :-)). Minder leuk aan dat bezoekje was echter dat ik mijn maandhuur voor januari moest betalen van !!250euro!! Oke, maar waar is die 275euro dan naar toe die ik in december betaald heb?? Blijkt dat dus alleen de borg te zijn geweest, echt varkens hier hoor als het om geld gaat. Nou dat waren dus weer 250euro waar ik niet op gerekend had, maar oke. Om al die 'geld ellende' maar te vergeten zijn we de stad in gegaan waar Nadine een nieuw windjack heeft gekocht. Om 16:00 hadden we een afspraak met onze studenttutoren, zij hebben ons geholpen met het kopen van maandkaarten en een SIM-kaart (want zonder kun je je was namelijk niet doen, ja ik weet het: FINLAND!), allemaal erg vaag hier in Finland en niet iedereen is te verstaan hoor, genoeg mensen die vrolijk in het Fins blijven babbelen terwijl je toch echt duidelijk hebt gemaakt dat je er niks van verstaat, ook al zou je willen. Vervolgens zijn we wat boodschappen gaan halen in het centrum, dit is namelijk een stuk goedkoper dan de kleine winkeltjes, tenminste als je nog over goedkoop kunt spreken. 's Avonds alleen een spelletje dobbel gespeeld, gedoucht en toen naar bed.
Woensdag was echt een topdag! Ook al begon hij dan niet zo lekker; dinsdag had het de hele dag geregend (lijkt Nederland wel) en regen en ijs is niet zo'n goede combinatie. De starten waren echt extreem glad. Ben met de bus naar het centrum gegaan en vanuit daar, te voet, met behulp van de plattegrond naar een andere lokatie van Turku Polytechnic gelopen (wat trouwens vanaf gisteren officieel een andere naam heeft; lekker belangrijk). Na wat rondvragen en zoeken werd dan eindelijk duidelijk waar we zijn moesten. Ik verwachtte daar, voor de introductiedag, echt mega veel buitenlandse studenten, warenw e net met z'n 30en ofzo. Eerst kwam ene Mevr. Kirsi Virtanen iets vertellen over Turku polytechnic en vertelde Mari Tauriainen iets over 'the practical matters after arrival'. Aangezien ik er al een week ben was dat natuurlijk allemaal erg oninteressant. Vervolgens zijn we met z'n allen voorin de collegezaal gaan staan waar we iemand uitzochten die we nog niet kenden (oke klinkt kinderachtig maar was heel leuk) met deze persoon zocht je dan een plaats in de collegezaal, je vertelde wat over jezelf aan elkaar en vervolgens moest jij die persoon voorstellen aan de rest van de groep; weer een hoop nieuwe mensen leren kennen dus. Toen was het alweer tijd voor lunch, de dagen gaan echt snel hier (en dan word het ook al om 16:00 donker). Tijdens de lunch wat Finse woorden geleerd van een Fins meisje en nog wat gekletst met een Frans meisje, allemaal erg gezellig! Na de lunch ben ik maar eens mijn starterspakket (ja dat ene bord, die vork en dat mes) gaan betalen bij Mari (50euro!!). Om 1uur was het al weer tijd om terug te keren naar de collegezaal, hier kwam een of andere Louis Clerc (lijkt wel uit een of andere misdaadserie ofzo) geen idee wat zijn rol was, iets vertellen over Finland, Fins en de Finse cultuur. Was echt grappig, zo vertelde hij dat Finnen erg functioneel zijn ingesteld, ze praten alleen als ze wat moesten weten, vandaar dat het dus ecrg moeilijk is in contact te komen met Finse mensen, en ze eten omdat het lichaam eten nodig heeft en niet omdat het lekker kan zijn (oke dat verklaard waarom alle snoepgoed en dingen die lekker zijn niet te betalen zijn, zucht...). Vervolgens kwam een of ander raar mens dat ubernerveus was en steeds met haar hoofd aan het schudden was (waar ik allemaal niet op let :-S) vertellen hoe belangrijk het wel niet is dat je op tijd je huur komt betalen, hallo stop eens over al dat geld!!!
Om kwart over 2 begon het leuke gedeelte van die dag :-) de IAC; International Action Club kwamen zich introduceren en gaven informatie over de Laplandtrip en andere uitstapjes die zij organiseren voor Exchange Students. Meteen werd er een afspraak gemaakt om elkaar om half 5 in de stad te treffen voor een wel heel belangrijke tocht (meer info volgt :-)). Om 15:00 stond er een Sightseeing tour in Turku op het programma, een ervaren gids leidde ons rond door de stad en liet ons de belangrijkste culturele plekken zien (mam & pap dit zouden jullie echt leuk gevonden hebben!). Zo hebben we gezien waar de oude touwenfabriek is (echt een heeeeele lange fabriek, ook weer functioneel; wil je lange touwen maken dan moet je een lang gebouw bouwen...), hebben we de kathedraal bezocht, echt zwaar indrukwekkend en zijn we met een de rivier overgestoken met de boot.
Om half 5 hebben we ons verzameld met de mensen van de IAC en zijn we op kroegentocht gegaan. In Turku zijn enkele bijzondere kroegen. Ten eerste hebben we een bezoek gebracht aan 'Toilet', een cafe dat tot zo'n 100jaar geleden als openbaar toilet diende. Hier heb ik me laten opwarmen met een van de lekkerste 'hot chocolade' die ik gedronken heb. Toen die op was en zich nog enkele mensen bij onze kleine groep aangesloten hadden zijn we richting 'School' gegaan. Dit is een oude school dicht bij het marktplein van Turku waar een wijnbar is en verschillende soorten bier te krijgen zijn waarvan ze er enkelen zelf brouwen. Daar heb ik een bleuberry-cider gedronken, erg lekker! Aangezien mijn maag (en die van de anderen) behoorlijk te keer ging besloten we de Hesburger te bezoeken, das zoiets als de McDonalds alleen mag je het niet vergelijken, dan worden de Finnen gek. Ze zijn allemaal erg dol op HUN Hesburger. Natuurlijk moest ik in het Fins bestellen (beetje oefenen kan geen kwaad), zullen we zeggen dat het binnen te houden was en het daar ook op houden? Voor onze tocht naar de Student Village bezochten we nog de 'Old Bank' (geen idee of het een oude bank is geweest maar dat zal wel) waar ik een Two Dogs heb gedronken, het was een bier dat niet op bier leek en niet naar bier smaakte, was meer als een bitter lemon met alcohol maar was erg goed. Daarnaast heb ik nog een chocolade bier geproefd, jaha ook die bestaan.
Thuisgekomen (ondertussen was het al weer half 9 ofzo) dacht ik lekker rustig te kunnen gaan douchen en slapen, bleek er weer wat loos te zijn in onze keuken. Daar moet ik natuurlijk bij zijn :-) lekker thee gedronken met de mensen van onze gang, waaronder enkele nieuwe. Gekletst over thee-, sigaretten- en chocoladeverslavingen waarna het uiteindelijk weer 12 uur was voor dat ik goed en wel in bed lag.
Vanmorgen was echt leuk, de 61 rijd naar school, neem je de 61 kom je ergens in Iloipen terecht, uhm nu vraag je je natuurlijk af; wat is Ilpoipen? Nou laten we het erop houden dat de school DAAR in ieder geval NIET ligt! Gevolg was dat we iets later op school waren dan verwacht maar nog op tijd. Op school kennis gemaakt met twee fysiotherapeuten die werkzaam zijn in organisaties voor slechthorende en slechtziende oude mensen. Samen met hun hebben we het NeuroCom System uitgeprobeerd (apparatuur waar je balansmetingen mee kunt doen). Daarna mochten we zelf 'spelen' met de apparatuur. Nu kan ik wel concluderen dat het niet zo best gesteld is met mijn balans :-). Was echt allemaal heel interssan´t, helaas had ik mijn fotocamera niet bij me, misschien krijg ik nog de kans er later wat foto's van te maken.
Een uurtje geleden hebben we nog wat met Tea gepraat over de plannen van komende dagen. Morgen gaan we deelnemen aan een vaardighedenles van de tweedejaars, lache. Om 11 uur neemt Tea ons mee op een kleine sightseeing tour en zal ze ons laten zien waar onze stageplaatsen zijn. Maandag hebben we stagevoorbereidingsdag (ohja mijn stage begint pas woensdag :-(), kan ik wat informatie opzoeken over de normale ontwikkeling van het kind en hopenlijk nog wat aan het afstudeerproject doen. Dinsdag hebben we 's morgens weer vaardigheden (tenminste als we willen) en 's middags ga ik deelnemen aan een gymles voor ouderen.
Zo nu ik jullie weer bijgepraat heb over mijn activiteiten ga ik even een rondje lopen, ik ben moe gezeten hier achter de computer. Over twee uur gaan we fitnissen (een uurtje) om 19:00 gaan we Floorball spelen (zoiets al hockey) en om 20:00 kunnen we zwemmen en in de sauna (ja er is gewoon een zwembad en sauna's in de school!!).
Voor het weekend hebben we gepland om het 'art museum' te bezoeken, een zweedse mis in de kathedraal te volgens en naar een ijshockeywedstrijd te gaan kijken van het team uit Turku!!

xxx & veel liefs...

  • 12 Januari 2006 - 18:56

    Jos Lipsch:

    Hoi lieve Maddy,

    het is geweldig om te kunnen volgen wat je allemal meemaakt en ik hoop echt dat ik de mogelijkheid krijg om mee te komen, probeer peter maar een beetje warm te maken.

    Het gaat je heel goed en probeer er maximaal van te genieten.

    Groetjes Joske

  • 13 Januari 2006 - 16:44

    Mara:

    Hoi Maddy,
    Dunja wees me op je site. Veel plezier en succes in finland en ik zal geregeld kijken.
    Kus Mara
    je krijgt ook de groetjes van de mij ouders

  • 13 Januari 2006 - 20:25

    Mavey:

    Hey Maddy, cool you are also in the white country! Ik loop drie maanden stage in revalidatiecentrum Hoikka in Karkku. Nu in het plaatsje Tampere bij mijn gastgezin! Super gezellig! Grtz. Mavey

  • 13 Januari 2006 - 23:00

    Jeroen:

    He Maddy,

    Heel veel succes met je stage. Doe je best, dan komt vanzelf de rest.

    Groeten vanuit de Sjans.

    Jeroen en consorten

  • 14 Januari 2006 - 18:12

    Oma:

    hoi maddy hoe bevald finland .ik denk dat je geen moeite hebt ik wens je in elk geval het allerbeste en verheug me zelf al op je thuiskomst dan zorg ik voor een lekker dineetje reken daar alvast maar op het is vreemd dat je niet thuis bent ik heb dennis maar een extra knuffel gegeven of hy er bly mee was betwyfel iktenzeerste ik staak .tot de volgende keer maar weer dag schattebout oma

  • 15 Januari 2006 - 18:09

    Mam:

    Hallo Maddy
    Vandaag ben ik met pap en oma een flink stuk gaan wandelen in Valkenburg en omgeving,we zijn op kasteel sjaloen geweest.In valkenburg zijn we gaan eten. Bij aankomst in het stadje schrokken we opeens van een harde knal. Ze waren aan het schieten met karbiet. Dit in verband met het uitroepen van de nieuwe prins carnaval. In Bocholtz is Bjorn Vluggen tot prins uitgeroepen,leeftijd 19 jaar,dus ik weet niet of je hem kent.Gisteren ben ik met pap bij opa simons geweest.hij gaat flink achteruit.Hij vroeg aan pap of je al terug was,misschien is het leuk als je een kaart naar ze schrijft.Het adres is; wijngracht10 6351hj.Voor de rest is hier alles okidoki.Tot schrijfs weer schat,en als het mogelijk is willen we graag fotos zien. Dikke kus van je schatten van ouders.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maddy

Voor mijn (hopelijk) laatste stage Fysiotherapie verblijf ik 3,5 maand in Turku-Finland! De laatste week zal ik per camper terug naar Nederland reizen via Estland, Letland, Litouwen, Polen en Duitsland! Geniet van mijn verhalen en tot in Nederland (of misschien wel in Turku)...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 17322

Voorgaande reizen:

05 Januari 2006 - 23 April 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: