Floorball, Welcomeparty, the Artmuseum & foto's... - Reisverslag uit Turku, Finland van Maddy Pluijmaekers - WaarBenJij.nu Floorball, Welcomeparty, the Artmuseum & foto's... - Reisverslag uit Turku, Finland van Maddy Pluijmaekers - WaarBenJij.nu

Floorball, Welcomeparty, the Artmuseum & foto's...

Door: Maddy

Blijf op de hoogte en volg Maddy

16 Januari 2006 | Finland, Turku

Eindelijk, ze zijn er hoor, jullie hoeven niet meetr te vragen er staan nu 10 foto's op mijn site, meer kan helaas niet want dan moet ik gaan betalen :-(. Ze zij niet erg spectaculair maar nu kunnen jullie tenminste zien hoe mijn kamertje eruit ziet!
Waar waren we gebleven? Donderdag! Even denken hoor, dat lijkt alweer een eeuw geleden! Ohja toen hebben we Floorball gespeeld, dat was echt gaaf, eigenlijk gewoon hockey hoor maar dan met plastiek sticks en een plastiek balletje. Geen regels en veel exchange students dus dat kon alleen maar lol worden. En natuurlijk (nniet geheel onbelangrijk) heeft mijn team gewonnen, maar dat jullie waarschijnlijk niet anders verwacht. Na het spelletje Floorball heb ik een hete douche genomen, wat soep gegeten en ben ik mijn bed in gedoken.
Op vrijdag moest ik namelijk om half 7 opstaan!! Om 7:17 vetrok de bus richting school waar om 8:15 de vaardighedenles begon. Die was echt heel grappig en zelfs nog leerzaam ook al was het dan een les voor de 2e jaars (zie foto). Morgen gaan we weer naar de vaardighedenles! Ze gebruiken hier tractie-apparatuur die wij niet gebruiken en de manual traction doen zij met hulpmiddelen, echt leuk en leerzaam!
Op vrijdagmiddag heeft Tea me naar mijn stagebegeleiding vanuit school gebracht; Hilka heet ze en ze spreekt geen Engels, geen probleem want ze spreekt vrij goed Duits dus dat komt helemaal goed. Ze is echt hartstikke aardig en heeft me verteld over mijn eerste stage, ik weet nu beter wat me te wachten staat.
Op de afdeling waar ik terecht kom, komen kinderen die een nog onbekende neurologische aandoening hebben. Binnen een week proberen fysiotherapeuten, doktoren en andere disciplines middels onderzoeken erachter te komen waar de motorische problemen vandaan komen. Daarnaast komen er kinderen voor controles, geen behandelingen dus, daarvoor gaan ze naar de fysiotherapeuten in hun eigen omgeving. Het betreft kinderen van 0-16 jaar. Echt helemaal mijn ding dus!!
Na dat gesprek ben ik dus maar meteen regelrecht de bieb ingelopen om nog wat boeken uit te lenen over de motorische ontwikkeling van kinderen (wil natuurlijk niet mijn eerste dag al overkomen als een idioot!). En ohja Hilka was helemaal blij (evenals Tea) met mij oh zo mooie CV, dus Hodi nog bedankt!!!
's Middags heeft Tea ons meegenomen voor een kleine sightseeing, al krijg je meer het achtbaangevoel als je bij haar in de auto zit. Ze heeft ons naar Nadine's stageplek gebracht waar we even binnen hebben gekeken, ze heeft ons een kapel laten zien op het eiland hier voor de kust. Verder zijn we nog naar het sportcentrum geweest, de schaatsbaan, weer een andere lokatie van Polytechnic en vervolgens heeft ze laten zien waar de ingang is van mijn stageplek (maar 10min lopen lalala).
Nadat Tea ons in het centum had gedropt zijn we even naar de H&M geweest en naar de ONLY-winkel (nee ik heb geen bakken geld uitgegeven), vervolgens hebben we boodschappen gedaan.
In de StudentVillage aangekomen zijn we ons in gaan schrijven in de wasserette (gewoon op een schema schrijven wanneer jij welke wasmachine gaat gebruiken) en ben ik een uurtje gaan maffen aangezien ik doodop was. Vervolgens heb ik zeer fanatiek 2uur zitten leren over alle babyreflexen wat me best aardig afging aangezien alles in het Engels is.
Om 8uur was ik uitgenodigd voor een Frans Dineetje in de keuken. Sebastiaan, Tam en Jessica (alle drie Frans) hadden een typische franse maaltijd bereid; voorgerecht was brood met droge worst en rauwe ham & pistachenootjes :-) Hoofdgerecht was overschotel met aardappelen, bacon, uien, creme freche en heel veel kaas. Nagerecht; een hele lekkere chocoladecake (warm uit de oven)...
's Avonds was het tijd voor de welcomeparty in KÅRIN (een of andere vage zaal) de muziek was uit het jaar 0 en het bier was niet te drinken (en niet te betalen) maar aangezien er best veel bekende andere exchange students waren heb ik me wel geamuseerd. Omdat het feestje al om half 2 afgelopen was zijn we de stad ingegaan en hebben 'the Club' bezocht, een discotheek op de markt. Best een grappig ding maar ik was doodmoe, nuchter en de muziek was niet geweldig dus...
Toen we eindleijk om 4 uur thuis waren was het een drukte in onze gang, allemaal mensen in de keuken en iedereen dikke lol. Ik ben mijn bed ingerolt en heb niks meer waargenomen tot 11 uur.
Zaterdags zijn we de was gaan doen, helaas is het zo dat je in de wasserette moet blijven zitten als de was in de machine zit omdat er mensen zijn die het lollog vinden om je was te jatten (echt heel grappig). Nadine en ik hebben elkaar afgewisselt zodat we ondertussen nog wat boodschappen konden doen. Na de was heb ik ontbeten (om 3 uur 's middags ofzo) waarna ik nog een uurtje geleerd heb. Verder heb ik zaterdag niet veel bijzonders meer gedaan behalve Superman gekeken, nog wat geleerd, gekookt en afgewassen en een spelletje dobbel gespeeld aangezien er geen interessante 'kitchenparty's' meer waren.
Zondag was culturele dag. Nadine en ik wilden de Zweedse mis bezoeken om 12:00uur, helaas hadden we natuurlijk weer net de pech dat op het moment dan wij de Zweedse mis wilden zien, de mis in een andere kerk gehouden werd, bedankt! Na wat fot's gemaakt te hebben zijn we naar het 'Turku Art Museum' gegaan waar net een nieuwe expositie was. Was echt cool, heel veel mooie, oude schilderijen en een gedeelte met nieuwe 'moderne' kunst en een ruimte met allemaal kunst die ik geen kunst noem maar wat wel heel grappig was. Helaas zijn er geen foto's van maar dat hoef ik niet uit te leggen.
Na onze culturele uitstapje en een bezoekje aan de supermarkt ben ik de keuken ingedoken en heb ik thee gedronken en koekjes gegeten samen met Nadine, Ilona (Nederland) en Niamh & Dave (beide uit Ierland) en uhm eigenlijk weet ik niet meer of er nog andere mensen waren, er lopen er namelijk altijd zoveel in en uit :-).
Na het avondeten ben ik met dezelfde personen en Sebastiaan (Frankrijk) naar de bioscoop gegaan (Pride & nogwat). De film draaide in Engels met Finse en Zweedse ondertiteling, dus ik heb ook nog wat aan mijn Engels gedaan!
Thuisgekomen hebben we voor de zoveelste x chocomel en thee liggen slurpen in de keuken waarna we allemaal ons bed ingedoken zijn.
Deze morgen ben ik vol goede moed naar school vetrokken, nu ben ik echter de hele morgen alleen maar bezig geweest met de foto's op de site te zetten, enkele mails te sturen en dit bericht te typen. Ik ga nu genieten van een hopelijk heerlijke lunck waarna ik eindelijk iets zinvols ga doen voor het afstudeerproject!

Tot snel, xxx

  • 17 Januari 2006 - 14:56

    Judith:

    Ha Maddy,

    wat een leuke avonturen en gebeurtenissen zeg, hoop dat je het heel erg naar je zin hebt en maak er een geweldige tijd van!!!!
    Veel plezier en succes,
    tot gauw!

  • 17 Januari 2006 - 15:14

    José:

    Hallo Maddy,
    Al goed gewend in Finland?
    Zo te lezen bevalt het leven in Turku je heel erg goed.Geniet maar heel erg hard en...tot ziens!
    groetjes José

  • 17 Januari 2006 - 18:53

    André:

    wat een belevenissen in de eerste week!! Wel fijn dat je je vermaakt daar. Ook mooi om te horen dat het zo klikt met de rest van de mensen. Ik wens je voor je stage heel veel succes en we horen het wel weer van je.
    Groetjessss

  • 24 Januari 2006 - 19:24

    Lukas:

    Wat kost daar een vies biertje? En een lekker biertje? En pas om half zeven opstaan; dat is zowat als uitslapen...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maddy

Voor mijn (hopelijk) laatste stage Fysiotherapie verblijf ik 3,5 maand in Turku-Finland! De laatste week zal ik per camper terug naar Nederland reizen via Estland, Letland, Litouwen, Polen en Duitsland! Geniet van mijn verhalen en tot in Nederland (of misschien wel in Turku)...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 17311

Voorgaande reizen:

05 Januari 2006 - 23 April 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: