Stage, bowlen en -19 graden...brr.... - Reisverslag uit Turku, Finland van Maddy Pluijmaekers - WaarBenJij.nu Stage, bowlen en -19 graden...brr.... - Reisverslag uit Turku, Finland van Maddy Pluijmaekers - WaarBenJij.nu

Stage, bowlen en -19 graden...brr....

Door: Maddy

Blijf op de hoogte en volg Maddy

19 Januari 2006 | Finland, Turku

Zo daar zijn we weer, maar nu eindelijk als stagiaire... het duurde even maar ik ben dan nu eindelijk begonnen. Maar daar later meer over. We gaan natuurlijk verder waar we gebleven waren, namelijk op maandagmiddag zo ongeveer. Nou ik kan jullie vertellen dat toen niks boeiends meer gebeurd is. Na wat vleitig gestudeert te hebben in de bieb, en een half uur de kopieeer-machine bekeken te hebben (die na 10 verprutste kopieen en 3 hulplijnen eindelijk werkte zoals ik het wilde) ben ik voor de afwisseling nog eens achter de computer gekropen en heb een poging ondernomen om een beetje te vorderen met het afstudeerproject. Helaas kwam daar niet zo heel veel van aangezien die computers hier zoooo ontzettend traag zijn, maar nu is dat probleem opgelost want ik heb nu een laptop op m'n kamer waar ik fijn kan werken!
Maandagavond hebben een paar mensen van onze gang volleybal gespeeld in een kleine sporthal vlakbij de 'student village' en Jes (de franse meid van onze afdeling, die trouwens knettergek is) en ik hebben foto's en video-opnamen gemaakt. Nouja eigenlijk hebben we meer in een deuk gelegen dan serieus foto's maken, maar zou je niet als zo'n 12 man zich zwaar aant uitsloven zijn?
Dinsdagochtend was het weer vroeg opstaan, de tweede en laatste vaardighedenles stond op het programma. Aangezien we ontdekt hadden dat we ook met een andere bus naar school kunnen besloten we die te nemen, helaas kwamen we te laat... Niemand deed er moeilijk over, en tijdens de les hebben we nog wat nieuwe tractietechnieken geleerd van de heup!
Na de vaardighedenles zijn we richting gymzaal gelopen waar een groep kleuters op ons stonden te wachten voor een gymles. Aangezien alles in het Fins was moesten twee Finse studenten fysiotherapie alles vertalen, wat trouwens heel grappig is als iedereen het begrijpt behalve jij! De gymles was echt leuk en de kinderen deden super hun best en ik natuurlijk ook ;-).
Na de gymles voor de kleintjes volgde er een gymles voor ouderen, ook heel grappig met leuke muziek en goede oefeningen. Er was echt 1 zo'n hele fanatieke oude dame in een prachtige sportoutfit (ziet echt niet uit een bejaarde in sportkleding!) die alles 10x sneller en beter wilde doen dan de rest van de groep: ETSEND!
We waren nog niet omgekleed van de gymlessen en Tea stond al op ons te wachten, maar ze was natuurlijk vergeten dat het ondertussen alweer lunchtijd was (je moet weten, Tea is een zeer druk mens..) en daarna zouden we haar ontmoeten in haar kantoor.
Nadine kreeg weer een domper; ze zou ipv woensdag, donderdag pas met haar stage beginnen (oke, zo blijft er natuurlijk helemaal niks meer over). Tea gaf ons alle formulieren die we nodig hebben voor de stage, legde ons uit hoe de beoordeling in zijn werk ging en eindigde met de vraag of we ons zelf (in het beroep fysiotherapie) wilde omschrijven op een speciaal daarvoor gemaakt formulier. Ik kan je vertellen dat dat uiteindelijk, na 2uur bedenken hoe je dat alles in het Engels moet omschrijven, vrij aardig gelukt is.
Woensdagmorgen was het dan eindelijk zover: STAGE! Ik moest er om half 10 zijn maar natuurlijk was ik weer eens te vroeg (10 over 9 ahum...). Tea had me verteld dat ik op de 4e etage moest zijn, niet dus! Het bleek de elfde te zijn, ze zat niet eens in de buurt ;-).
Kirsi (mijn stagebegeleidster) was helemaal blij me te zien en ging meteen aan iedereen vertellen dat 'the Dutch girl' er was, waarbij ze helemaal trots vertelde dat ik 5 weken HAAR stagiaire was :-)! Ik voelde me net zo'n kermisatractie.
Ze liet me de afdeling zien en vertelde wat over het werk wat er gedaan werd, vervolgens hadden we alweer lunchpauze (van 11 tot 12, slik). Na de lunchpauze was er een multidisciplinair overleg. Aangezien ik er geen fluit van begreep (alles in het Fins) en Kirsi het blijkbaar allemaal niet zo interessant vond, zijn we na een half uurtje weer naar buiten gelopen.
We zijn vervolgens naar de polikliniek gegaan (12e verdieping, de bovenste) waar ze me heeft laten zien wie waar werkt en wat ze daar doen. Opvallend is dat alles erg klein en oud is, van de voormalige wc is een kantoor gebouwd en er zijn kamers die zo klein zijn dat als je er een groot bed in zet en niet eens meer plaats is voor doktoren, therapeuten of zelfs de ouders.
In de kelder kreeg ik een prachtig uniform (lees lelijke blauwe broek, met 'aparte' witte jas...ik dacht ik werkte niet meer bij de hema...) dat niet mee naar huis genomen mag worden ivm verspreiding van bacterieen, bla bla.
Tegen het einde van de 'eerste dag' hebben we besproken welke leerdoelen realistisch zijn om naar te streven, aangezien ik nog geen 5 weken op die plaats blijf. Al met al was het een positieve eerste dag!
's Avonds heb ik mijn leerdoelen op paier gezet en hebben we met de hele gang even onze dagen doorgenomen en wat onzin verteld.
En natuurlijk gezeurd dat het zo ontzettend koud was!
Vanmorgen moest ik om half 9 in het ziekenhuis zijn, Hilka mijn docentbegeleidster zou om kwart voor 9 in het ziekenhuis zijn om mijn leerdoelen te bespreken. Ik had echter eerst even zo'n 10 minuten nodig om te ontdooien aangezien het !!-19!! was vandaag (nu waarschijnlijk nog kouder) en er een gigantische ijskoude wind stond zodat het volgens velen aanvoelden als -30, slik...
Gesprek met Hilka en Kirsi was best grappig, Hilka spreekt geen engels en Kirsi geen duits :-) Maar zover ik begrepen heb waren ze tevreden over mijn leerdoelen. Ik heb vandaag geen enkele patient gezien op stage, gisteren 1! Ik hoop dat dit wel gaat veranderen maar dat zal wel goedkomen.
Vanmiddag hebben Kirsi en ik samen een video bekeken over de ontwikkeling van een kind van 2 weken tot 2 jaar. Dat was ceht cool, op een pop (die ze haar assistent noemt) heeft ze me alle manieren van uitlokken van reflexen laten zien, erg leerzaam. Voor de rest heb ik niet veel gedaan. Er zijn nog wat mensen van andere afdelingen langsgekomen om me uit te nodigen eens een keer op hun afdeling mee te kijken, dat zal ik ook zeker doen. Daarnaast ga ik tijdens deze stage een 'werkstuk' maken over het verschil in de normale motorische ontwikkeling tussen prematuur en full-term baby's. Daarvoor mag ik een hele dag mee op de prematuur-afdeling. Daarnaast ga ik nog BOTOX-injecties bijwonen en het maken van spalken etc etc.
Allemaal heel interessant dus maar hoop wel dat het vanaf volgende week wat drukken word.
Ik heb op stage gevraagd of ik ook vrijdags mocht komen werken, aangezien het maar zo weinig uren zijn. Ze zouden zoveel mogelijk proberen te regelen maar morgen lukte dat in ieder geval niet. Daarom ga ik morgen mee naar Nadine's stageplek, ben benieuwd.
Wat ik trouwens vergeten ben... woensdagavond had ik mijn eerste bijeenkomst van de cursus 'international sports'. Met een groep van 16 man en onze docent; Mr Tommie, hebben we het programma besproken (dat bestaat uit bowlen, floorball, badminton en sqauch) en heeft hij ons de theorie van het bowlen bijgebracht. Das nu heel wat boeiendere sport dan ik gedacht had, dus mensen als ik terug ben in Nederland gaan een een potje bowlen.
Vanaf volgende week gaan we ook echt de sporten uitoefenen. Tommie heeft belooft als ik maar als 150 punten halen dat ik dan een reep chocolade krijg.. kan geen betere deal verzinnen!
Nu moet ik er echt vandoor want ik heb belooft weer floorball te gaan spelen, daarna lekker te gaan zwemmen en vervolgens de sauna in, en ik bven al 15 min te laat! Schaam schaam!
Denk aan me daar in het WARME nederland en mail me (vind ik leuk :-))
xxx

  • 19 Januari 2006 - 20:07

    Naat En Fab:

    Yo Mud

    We zijn met het afstuderen bezig (lees: ik msn, Naat belt in het Luxemburgs)
    Gaat goed dus. Trouwens eerst gewinkeld voor we begonnen.
    Hoe gaat het met je Fins trouwens?
    Nou, we gaan weer wat doen ;)
    Veel plezier met alles en we mailen zodra we iets af hebben (mwahaha)

    Dikke kus
    Naat en Fab

  • 19 Januari 2006 - 20:10

    Mam:

    hoy schat Zo koud als bij jou is het bij lange niet, we zitten ruim boven de 10 graden.Pap is op het moment de vloer aan het poetsen in de kantine en ik heb even tijd om aan jou te schrijven, zolang ze nog bezig zijn met de training.Veel nieuws is er hier niet,eigenlijk helemaal niets,alles gaat zijn gangetje.Veel groetjes van oma simons,met opa gaat het snel bergafwaarts.Hopelijk duurt het niet te lang.Wat fijn dat je nu een laptop hebt,ben je niet meer afhankelijk van anderen.Alles wat je schrijft print ik uit en maak er eeb klein boekwerk van,en lees het soms weer over. De hele bende komt nu naar binnen, dus de tap moet gaan lopen. Dikke kus en kn uffel van je mum and dad.

  • 21 Januari 2006 - 16:32

    Rita En De Rest:

    Hier nat, volgende week komt de Finse kou ook naar ons toe, dus...
    Ma.en Mo. gaan dalijk dropping v. Aowe Kino lopen. Tess begint al aan 3de wk. Drente-stage, gaat goed met haar intervieuws maar toch blij om thuis te zijn, want in vreemd gezin moet je niet te lang zitten.
    Liefs, Grootjes uit de Kerkstr.

  • 22 Januari 2006 - 10:34

    Noonk Lei:

    Hoi jubilaris (2x elf jaar)Als ik je berichten goed lees dan denk ik dat ze in finland heel veel fysio-therapeuten nodig hebben. Bij deze temperaturen is iedereen ja stijf!! Kortom kind, veel succes bij de studie en tot warmere tijden. Jruss lei en toos.

  • 24 Januari 2006 - 19:30

    Lukas:

    Vergeet de inclinatie- en declinatiehoek niet, he. Trouwens, afgelopen weekend was het 16.5 graden in Barcelona (in de schaduw; >20 in de zon). Oeps sorry...
    Dikke warme kus

  • 25 Januari 2006 - 08:18

    André:

    maar goed dat wij jou die warme sokken hebben gegeven:)
    Hoe is het verder? Bij ons gaat het allemaal z'n gangetje...

    Tot mailens

    Kuz André

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maddy

Voor mijn (hopelijk) laatste stage Fysiotherapie verblijf ik 3,5 maand in Turku-Finland! De laatste week zal ik per camper terug naar Nederland reizen via Estland, Letland, Litouwen, Polen en Duitsland! Geniet van mijn verhalen en tot in Nederland (of misschien wel in Turku)...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 17323

Voorgaande reizen:

05 Januari 2006 - 23 April 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: