Eindevaluatie, NLdinner & Finse sauna met ijswater - Reisverslag uit Turku, Finland van Maddy Pluijmaekers - WaarBenJij.nu Eindevaluatie, NLdinner & Finse sauna met ijswater - Reisverslag uit Turku, Finland van Maddy Pluijmaekers - WaarBenJij.nu

Eindevaluatie, NLdinner & Finse sauna met ijswater

Door: Maddy

Blijf op de hoogte en volg Maddy

19 Februari 2006 | Finland, Turku

Nu is het alweer zondagavond, het weekend is alweer om en ik heb behoorlijk wat te vertellen. Het was een extreem leuk weekend en de laatste stagedag vrijdag was een beetje dubbel!
Donder gewoon de hele dag op stage geweest, nog wat observaties gedaan, veel achter de computer gezeten en nog wat discussie gevoerd en een beetje van de olympische spelen gekeken! Na stage meteen naar de pinautomaat en de dichtsbijzijnde bank gegaan om de laplandtrip te betalen, vervolgens richting winkelcentrum om daar kleine gebakjes te kopen voor de medewerkers van het ziekenhuis, het was vrijdag tenslotte mijn laatse dag in TYKS! 's Avonds macaronisalade gemaakt en vervolgens redelijk vroeg mijn bed in gedoken. Ohja op donderdag heb ik ook nog mijn pakketje afgehaald bij het postkantoor!!! Daar zaten maar liefst 2 pakken Hokien Mie en een pak tompoucen in; Wendy en Ivo nogmaal Kiitos!!
Vrijdagmorgen op stage als eerste alle cakejes op een bord gelegd in de koffiekamer daarna voor de laatse keer mijn ziekenhuis pakje aangetrokken en alle afdelingen langsgegaan waar ik geweest ben de afgelopen 5 weken om foto's te maken natuurlijk. Als laatste bij Kati langsgegaan van de IC, email adressen uitgewisselt met haar. Ze heeft me nadrukkelijk verzocht haar op de hoogte te houden van wat ik zo allemaal ga doen met mijn leven en daarnaast heeft ze me uitgenodigd om van de zomer op bezoek te komen in haar zomerhuis op een klein eilandje tussen Finland en Zweden. Die morgen nog 2 kinderen onderzocht en toen was het alweer 11 uur en lunckpauze! De verpleegster, therapeuten etc. waren allemaal zeer verbaasd dat ik gebak meegebracht had op mijn laatste dag; heb ze dan maar even uitgelegd dat dat in Nederland normaal is! Iedereen mij uitgebreid aan het bedanken en toen was het alweer 12 uur; Hilkka stond al klaar voor mijn eindevluatie. Eerst gepraat over wat ik ervan vond, of ik mijn doelen bereikt heb. Toen ik echter aangaf dat ik vond dat er niet zo heel veel te doen was haalde Kirsi mijn papierwerk te voorschijn, en ja ik schrok ook eigenlijk wel van de hoeveelheid! Blijkbaar toch nog iets gedaan. Ze waren in ieder geval beide zeer tevreden en vroegen of ik de Finse studenten niet even kon leren om hun papierwerk ook zo te regelen en te ordenen (als ik daardoor nog wat langer hier kan blijven, graag!). Het eindresultaat van de stage was uiteindelijk een 5 en aangezien dat excellent betekend hoor je mij niet klagen :-), helaas waren er niet veel mensen geinteresseerd hier in mijn eindevaluatie waar ik het wel van verwacht zou hebben wat me toch wel tegenvalt of eerder teleursteld, maar goed!
Toen moest ik echter afscheid nemen van Kirsi, ik heb haar beloofd haar nog op te komen zoeken voordat ik naar huis vertrek en haar op de hoogte hou van mijn belevenissen. Hilkka heeft me vervolgens met de auto naar school gebracht waar ik een afspraak had met Tea, het was echter niet alleen Tea maar nog 20 fysiotherapeuten uit heel Finland haha, die kwamen voor uitleg over de NeuroBlance waar Nadine en ik in de eerste week uitleg over gekregen hadden. Moest iedereen natuurlijk vertellen waar ik vandaan kwam etc, ze waren allemaal erg geinteresseerd en ik kan dus ook nu weer zeggen dat er niks van waar is dat de Finnen zo 'koud' en afstandelijk zijn.
Heb met Tea afgesproken dat ze me morgenvroeg om half 8 komt ophalen met de auto; nog een beetje gepraat over wat me te wachten staat. Nog wat boeken gekregen om me te verdiepen in neurologie en toen thuis voor 1,5 uurtje mijn bed ingedoken; had giga hoofdpijn die gelukkig daarna over was!
's Avonds was het verjaardagsfeestje van Tuija, het duurde even voordat we bij haar binnen waren aangezien de deurcode niet functioneerde omdat het al te laat was maar binnengekomen hebben we voor haar gezongen en heeft ze alle (6) de kaarsjes van onze mini-verjaardagstaart uitgeblazen. Vervolgens heeft ze ons voorgesteld aan wat mensen en ook nu waren de Finnen heel gastvrij en geinteresseerd! We hebben de hele avond onder het genot van drinken en wat snacks gebabbelt. Rond een uur of 11-12 werd het plan op tafel gelegd om het feestje te verplaatsen naar 'de Club', geen probleem maar ik had natuurlijk mijn ID-kaart vergeten. Die maar 'even' gaan halen thuis (lees 1 uur) maar achteraf gezien was het dat wel waard, het was een hele gezellige nacht en het was dan ook 5 uur voordat mijn hoofd eindelijk het kussen raakte!
Ons plan om zaterdagmorgen te gaan wandelen had ik dan ook allang van de kaart geschrapt en ben om een uur of 12 zaterdag maar een uit mijn bed gekropen, na een douche en een lunch ;-) vol goede moed naar de Lidl want zaterdag avond was Dutch-Dinner-Eve!
Het resultaat van dat er zich 18 mensen hadden ingeschreven voor het etentje was dat Ilona, Nadine en ik met elk 5 tassen uit de Lidl kwamen 'gestrompeld'.
Het duurde maar 1,5 uur voordat de 6!!!! overschalen helemaal klaar waren. De avond was echt gigantisch geslaagd en de helft van de foto's zijn inmiddeld online! De rest volgt als Sebas zijn boottocht (lees oneindig zuipen en niet slapen) achter de rug heeft. Iedereen heeft trouwens gigantisch genoten van het eten, alle schalen waren leeg en de restjes die er nog inzaten zijn 's nacht om 1 uur koud gegeten. Na de 6 overschapen zijn er nog 3 blikken peren, 2 liter ijs en een half pak hagelslag doorheengegaan! Echt iedereen overstelpte Ilona, Nadine en mij met complimenten en vroegen al naar de tweede datum! voor herhaling vatbaar dus. Het was dan ook weer 2 uur voordat ik goed en wel in bed lag.
Ook vandaag weer uitgeslapen alleen kun je van slapen niet echt spreken aangezien met rug op dit moment behoorlijk in protest gaat tegen de matras en mijn pappie niet in de buurt is om even zijn wonderbaarlijke handelingen te tonen en mijn rug weer fixt :-(.
Deze middag was echt het einde jongens! Ilona, Nadine, Pavol, Pablo en ik hebben een echte Finse sauna genomen! Ten eerste was ik verbaasd toen het niet een of andere lux ding bleek te zijn maar gewoon een oud hout woonhuis waar je binnen de 3 euro entree moest gaan betalen; geen bonnetje of niks. Vervolgens was het omkleden in bikini; mannen links, vrouwen rechts van een nader houten geval! En toen kwam het leukste; ik natuurlijk hopen dat we meteen de sauna in konden duiken maar nee IJSWATER! -1 graden.... Ja mannen (pap, dennis en lukas) hier gaan jullie niet aan ontkomen, neem jullie zwemkleding maar mee!!! Ik heb het dus echt gedaan, iedereen trouwens maar de eerste x ben ik niet langer dan een halve seconde in het water gebleven. Daarna lekker naar de sauna (90graden) en na opgeward te zijn was het tijd voor de tweede poging. Nu ben ik wel 3 seconden in het water gebleven, bij de derde en vierde poging heb ik zelfs een eindje gewommen. De Finnen zweren bij het gezonde effect ervan. Iedereen (lees de Die Hards) waren allemaal erg geintereseerd in ons toen ze begrepe dat het voor ons de eerste x was en dat we niet uit Finland kwamen. Om 4 uur was het echter genoeg geweest maar helaas bleek dat we net de bus gemist hadden. om de tijd te doden hebben we een wandeling gemaakt van een uur door het prachtige landschap!
Net hebben we de heerlijke Hokien Mie gegeten!!! Ik nu ben ik echt doodop. Morgen eerste dag van de nieuwe stage, ben wel erg benieuwd hoor! De plannen voor komend weekend zijn stage, het kijken van een floorball-game en vrijdag komt Etien (de zus van Nadine) het word dus een cultureel weekend en niet op stap aangezien Etien 17 is en je hier 22 moet zijn om op stap te gaan in het weekend (heb ik even geluk). Volgende week zondag gaan we de sauna weer proberen!!
Ik duik nu mijn bedje weer in, morgenvroeg er weer vroeg uit!
Bedankt voor alle lieve berichtjes, emailtjes, smsjes en kaartjes! (en postpakketje natuurlijk :-)
Liefs x

  • 20 Februari 2006 - 11:54

    Peggy:

    Hee Maddy!!
    Superverhalen joh, maar waar ben je nu? Of heb ik t niet goed begrepen?
    Trouwens, wouter is mijn vriend, al een tijd hoor. Je hebt m gezien op het kerstgala..:)
    Dikke kus en geniet ervan!

  • 21 Februari 2006 - 10:31

    Mam:

    Hallo schat,
    Schrijf me nog eens over je tweede stage plek.Gisteravond kreeg ik in de auto je sms bericht,kon met mijn geweldige ogen dit niet zo goed lezen.Pap is thuis (door zijn rug gegaan).Ik wens in elk geval dat het op deze werkvloer net zo leuk is als op de eerste plaats. Dikke kus van mam en pap.

  • 22 Februari 2006 - 21:33

    Nico:

    Zoals ik lees heb je het naar je zin daar Finland.Voor op stap te gaan hoef je geen 22 te zijn je kunt toch ook een fles drank kopen en op je kamer leeg drinken samen met je vrienden. Je moeder zit hier in de kantine weer aan de drank ze leert het ook nooit Ze is al aan de tweede fles wijn bezig en je vader maar roepen nu is het genoeg geweest.
    Maar stop nou maar weer want ik moet weer een fles open trekken voor je moeder. Hou je gezond en tot ziens.

  • 23 Februari 2006 - 15:31

    Kenneth:

    Yo Mud,
    ik heb 1 week niet meer gekeken op je site en dan mis ik natuurlijk heel veel. Ik ben nu weer up-to-date. Ik moet zeggen dat sinds ik je site heb ontdekt, heb ik geen boek meer nodig om mezelf te verliezen in spannende verhalen. In Roermond/Boukoul is niets spannends gebeurt, behalve het feit dat ik sinds vorige week officieel geen prins meer ben (alaaf). Oh ja, Rik en ik hebben onze scriptie nu eindelijk af (is vandaag gedrukt en ik lever het morgen in), dus carnaval, here i come!!!!
    Groetjes en nog veeeellll plezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maddy

Voor mijn (hopelijk) laatste stage Fysiotherapie verblijf ik 3,5 maand in Turku-Finland! De laatste week zal ik per camper terug naar Nederland reizen via Estland, Letland, Litouwen, Polen en Duitsland! Geniet van mijn verhalen en tot in Nederland (of misschien wel in Turku)...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 17366

Voorgaande reizen:

05 Januari 2006 - 23 April 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: