Stagegesprek, crepe-party en Helsinki bij -22 gr. - Reisverslag uit Turku, Finland van Maddy Pluijmaekers - WaarBenJij.nu Stagegesprek, crepe-party en Helsinki bij -22 gr. - Reisverslag uit Turku, Finland van Maddy Pluijmaekers - WaarBenJij.nu

Stagegesprek, crepe-party en Helsinki bij -22 gr.

Door: Maddy

Blijf op de hoogte en volg Maddy

06 Februari 2006 | Finland, Turku

Niet te geloven dat ik er al een maand ben, het was niet overdreven toen men tegen me zei dat ik weer thuis zou zijn voordat ik het wist!
Al een week geen bericht meer geschreven, veel te druk met allemaal dingen! Maar hier komt ie dan!
Vorige week woensdag was het alweer de eertse februari, op stage met mijn begeleidster (Kirsi) gepraat over de stand van zaken. Hebben gesproken over hoe de reguliere stage van een Finse student verschilt van die van mij en ze heeft me duidelijk gemaakt dat ik niet moest verwachten hetzelfde te kunnen doen. Ook zei ze het erg jammer voor me te vinden dat ik hun bijeenkomsten niet kan volgen vanwege de taal maar dat ze vind dat ik erg actief ben en dat ze dat graag ziet. Ik zal het maar positief opvatten, denk tenminste dat dat de eindconclusie van het verhaal was.
Woensdagavond was het weer tijd voor International Sport Course met bowling op het programma! Echt cool, geen 150 punten helaas in 1 set (wel 153 in twee, haha) dus helaas geen chocoladereep maar wel een paar strikes en de juiste techniek geleerd! dat alles van een proffesional, zo kom je nog eens wat mensen tegen. Alle mensen in de sportwereld beginnen hier trouwens over de Nederlandse voetballers als ik hun vertel dat ik uit Nederland kom, helaas hebben zij er meestal meer verstand van dan ik! het bowlen was in ieder geval hartstikke leuk, woensdag weer, ik verheug me er al op. Wie weet word het nog wel wat met me in de bowlingwereld en heb ik mijn roeping gevonden, ahum!
Donderdag was Kirsi niet op stage, maar Marika (de andere fysiotherapeute) wel. Heb een hele leuke dag gehad, verschillende gipsprothesen zelf gemaakt (behoort hier gedeeltelijk tot het werk van de ft) en flink wat kinderen gezien en lekker over gediscussierd (lees; een rustige dag in een nederlandse instelling)! Vrijdag was er niks te doen voor me op stage en moest ik naar school voor mijn stagegesprek met mijn docentbegeleidster (Hilkka). Kwam geweldig goed uit want op donderdag gata hier iederen op stap dus kon ik eindelijk eens mee (eerste x dat ik een discotheek in Finland van binnen zou zien en dat terwijl ik er al een maand ben!). Om half 11 het centrum in vertrokken richting Giggling Marlin, een super leuke en gezellige discotheek. Daar bleken zich ook op donderdag avond de (voor de rest nog niet ontdekte knappe, goed uitziende Finse) mannen te bevinden! Goed bier, goed uitzicht, goede muziek en gezellige mensen zorgden voor een goede sfeer wat betekende dat we pas rond 3-4 uur de tent verlieten!
Buiten stond een verrassing te wachten: Het had gesneeuwd! Echt prachtig, van die sneeuw waar nog helemaal niemand doorheen had gelopen en dan nog eens een flink pak ook (niet zo zielig als in Nederland) echt geweldig! Was dan ook geen probleem dat de nachtbus al weg was en we naar huis moesten lopen al dnek ik dat mijn lichaamstemperatuur ook langzaam niet meer 37 graden was toen ik thuis kwam.
Vrijdagmorgen er weer vroeg uit. Eerst mijn huur gaan betalen (lees; belachelijk veel geld en weer arm voor de rest van de maand :-() daarna met de bus naar school. Was natuurlijk weer eens te vroeg, maar beter te vroeg dan te laat. Ben niet zo van de pluijmaekers-principes die het mannelijke geslacht van de familie hanteert! Ik me helemaal voorbereid op het stagegesprek van de eeuw; 20min kletsen over de dingen die ik zoal gezien en gedaan had op stage, hoe het me beviel in the student village, of ik veel mensen had leren kennen, wat ik van Stockholm vond, wat ik nog wilde zien op stage, welke afdelingen ik bezocht had en of ik een beetje kon vergelijken of verschillen zag met Nederland! En ohja ze zei ook nog dat ze wist dat toen ze me voor het eerste zag (toen je door de deur kwam zei ze letterlijk) dat ik het wel zou redden, zoveel mensenkennis had ze wel :-S. Ik zou willen dat de Finnen eens wat duidelijker waren in plaats van al die scriptische omschrijvingen!!
Onderweg naar de uitgang kwam ik Tea tegen, het is toch een lief mens. Helemaal bezorgd om Nadine omdat zij zich die morgen ziek gemeld had op stage. Nog even met haar gekletst over stage en tot de conclusie gekomen dat ik me niet bewust aan het leren ben maar onbewust en dat dat helemaal goed is, het leren kost weinig fysieke inspanning en dat moest ik ook maar eens leren! Maareh waarom voelt het dan niet zo goed??
Daarna in de stad pasfoto's gaan maken in zo'n stom hokje, voor op mijn studentenkortingspas zodat ik maar de helft van het treinkaartje hoefde te betalen naar Helsinki. Echt een prachtige foto geworden, ahum! Thuis aangekomen nog wat kleine dingetjes voor stage gedaan, afstudeerproject nog wat veranderd, daarna nog even geslapen aangezien ik de afgelopen nacht niet veel slaap gehad had en de komende nachten ook niet zou krijgen!
Op donderdag 2-2 was het in Frankrijk het feest van 'Candles and Crepes' (chandeleur)als jullie geen idee hebben wat het verhaal erachter is moeten jullie het maar even opzoeken, ik vind het in ieder geval heel mooi. Voornamelijk natuurlijk dat het inhoud dat je ohne ende flinterdunne pannenkoeken eet met nutella erop :-) omdat er nogal wat Franse mensen in the student village wonen werd er besloten op vrijdagavond ook maar een Crepe-party in onze keuken te organiseren. Idiaal en ik heb dan ook besloten dit feest elk jaar in Nederland voort te gaan zetten. Jess en Tam hebben met z'n tweeen wel zo'n 80 pannenkoeken gebakken! Kaarsjes aan en lampen uit en het was een grote gezellige boel.
Voordat ik dus in bed lag was het alweer half 2, nog een beetje lezen en om 5:30 ging te wekken alweer!
Warm aankleden, tas pakken etc want om 20 voor 7 vertrok te bus naar het station. de mevrouw die daar onze kaartjes maken moest en onze treintickets moest regelen was niet de snelste maar aangezien we dat al verwcaht hadden waren we zo vroeg vertrokken. Om 20 voor 8 zaten we dan in de trein, helaas wel op de verkeerde plaats... in Finland schijnt het namelijk normaal te zijn dat je een plaatskaartje krijgt, grrr we hadden net zo'n mooie plaats. De hele weg naar Helsinki dus achterstevoren moeten zitten met 10 tv's voor me waar in een miniscuul schrift in de rechter bovenhoek de tijd en snelheid srond aangegeven. Zet dan tellSell ofzo op!
Om half 10 waren we eindelijk in Helsinki, een vriend van Nadine die ze al anderhalf jaar niet meer gezien had en toevallig voor een cursus in Helsinki was, kwam ons ophalen van het station. Richting hostel merkten we al dat het verdomde koud was.
Het hostel was zeker niet mijn eerste keuze (zie foto's) de bedden waren oke, het stonk echter gigantisch naar urine in de gangen en over de badkamer (als je het zo nog noemen kunt) wil ik helemaal niks kwijt! Behalve dan dat ik zou willen dat mijn papa het gemaakt het, dan zou het er in ieder geval niet ZO uitgezien hebben!
Het personeel was daarentegen geweldig en deden echt alles voor je dus de rest heb ik maar voor lief genomen, wat wil je ook verwachten voor 28 euro met ontbijt!
Na me pas echter winters aangekleed te hebben (ik voelde me net een eskimo) kon de sightseeing beginnen.
Op zaterdag hebben we een bezoek gebracht aan; het Senatsplein en de Dom, 154 jaar oud wit en statig echt prachtig om te zien vooral met al die sneeuw (van buiten dus echt geweldig, van binnen niet echt indrukwekkend behalve het orgel dan), het Sibelius monument in het sibeliuspark ook echt prachtig om te zien.
Daarna werd het echter toch wel erg koud en zijn we een cafetaria ingedoken om een warme chocomel te drinken, aangezien die niet helemaal warm was besloten we er ook maar een gloeiendhete thee acheraan te gooien! Daarna richting museum omdat het toch echt te koud werd om buiten rond te blijven lopen. We besloten het Kiasma-museum te bezoeken (er zijn zoveel musea in Helsinki dus we moesten wel een keuze maken). Het is een kunstmuseum met allemaal verschillende verzamelde kunst vanaf de 1960, heel veel moderne vormgeving, echt apart. Kon niet overal de zin van inzien maar zag er in ieder geval allemaal prachtig uit en daarnaast was het natuurlijk ook lekker warm binnen. Hebben behoorlijk wat uren daar verbracht en zijn daarna dan ook maar meteen gaan eten. Die vriend van Nadine wist nog wel een plekje; the Eatz, een italiaans, australisch, japans, mexicaans restaurant, leek een beetje op de voor mij bekende poco loco tex mex in Corfu! Super lekker gegeten!
Na het eten was ik echt doodmoe, maar je bent tenslotte niet elke dag in Helsinki; tassen in het hostel gedropt en op naar de verschillende pubs. De eerste was de Molly Malones, een super gezellige bar waar we ons een tijdje onderhouden hebben met een Finse jongeman die ons even nader uigelegd heeft hoe we BlackJack moeten spelen, en ja ook hij begon weer over de Nederlandse voetballers!
De tweede pub was the Zetor; een cafe waar allemaal tractoren binnen staan en een grote landbouwsfeer hangt, niet helemaal mijn ding dus daar waren we snel weer vertrokken.
De laatse was een plekje waar Peer (die vriend van Nadine) eerder die week ook al geweest was. Het bleek een piepklein cafeetje te zijn op de twaalfde etage van een hotel, van daaruit kon je zo ongeveer heel Helsinki zien, echt prachtig. Het grappigste was echter nog dat op de elfde etage het damestoilet was en dat ze daar in elke want ramen hadden gemaakt. Vanuit het toilet kon je dus ook Helsinki overzien, raar maar wel prachtig! In dat cafeetje nog even genoten van de plaatselijke overheerlijke coctails met vers fruit erin en toen eindelijk mijn bed in!
Bleek die Peer-gast gigantisch te snurken, ahgrrrr! Duurde dus even voordat ik eindelijk sliep en toen kwamen ook nog wat mensen met een hels kabaal thuis van een nachtje stappen! Geen goede nachtrust gehad en dat verklaarde dan ook waarom we een uur te laat waren voor het ontbijt.
Peer was echter zo aardig geweest 2 potten nutella mee te nemen vanuit Duitsland en dat maakte alles weer goed tijdens het ontbijt!
Die zondag wilden we eigenlijk een van de eilanden voor de kust bezoeken, dat werd ons echter sterk afgeraden door het personeel van het hostel aangezien het -22 was! Om 12uur hebben we toen een mis in de Uspenski-kathedraal bezocht; gebouwd in 1868 en de grootste orthodoxe kerk van west-europa. Met gouden koepels vanuit de Rusische invloeden, echt fantastisch! Helaas mochten er binnenin geen foto's gemaakt worden maar de foto's van buiten zeggen eigenlijk al genoeg!
De hele mis gebleven (de eerste voor mij sinds 5 jaar ofzo ;-)).
Op 5-2 is het in Finland de dag van de RupenbergerTortu, een kleine cake voor veel geld. Die moesten wij natuurlijk ook eten op die dag! Het Ekberg-cafe bezocht en daar genoten van het taartje, een kop koffie (Eigenlijk meerdere aangezien je zo vaak bij mag vullen als je wil, maar dat mag dan ook wel voor die prijs) en mama even gebeld om haar te feliciteren met haar verjaardag!
Vervolgens afscheid genomen van Peer, was niet dramatisch hoor, hij ging me een beetje op de zenuwen!
Nadine en ik zijn toen naar het Finse nationaal Museum gegaan, echt geweldig en in de laatste hallen zelfs nog wat bekende dingen uit onze 'jeugd' terug gezien zoals speelgoed en kleding! En daarnaast ook nog wat geleerd van de Finse geschiedenis!
Terug in het hostel ons zalmbrood gegeten dat we zaterdags in de markthal gekocht hadden. Vergeten te vertellen maar dara zijn we dus ook nog geweest!
Om 7uur vertrokken we dan weer terug naar Turku waar we uiteindelijk pas om kwart voor 10 helemaal thuis waren! Doodmoe na een hete douche mijn bed in gedoken!
Vanmorgen moest ik namelijk weer gewoon naar stage; leuke dag gehad met helaas maar 1 patient. Kirsi voelde zich gigantisch grieperig net zoals ongeveer mijn hele etage hier. Toen ik thuis kwam voelde ik me een beetje laam, aangezien de buitentemperatuur -22 is en de binnentemperatuur + 21 is dat niet geheel vreemd; hartkloppingen als gevolg. Even een poging gedaan wat te slapen maar dat bleek onmogelijk te zijn omdat mijn bovenbuurvrouw of man besloten had anderhalf uur met de meubels te gaan schuiven, vraag me niet hoe je dat kunt doen met 1 bed, 2 stoelen en 1 tafel! Na het eten voelde ik me al weer wat beter. Nog lekker aan het afstuderen gewerkt en wat stageformulieren ingevuld. De rest van de tijd eigenlijk besteed aan het schrijven van dit stuk, durf helemaal niet te kijken hoe lang het gewordne is want ik ben nu al langer dan een uur bezig!
Duik dan nu ook snel mijn bed in en hoop niet dat ik jullie verveeld heb! Woensdag eindelijk naar de prematuur afdeling van het ziekenhuis.. haha mijn moedergevoelens komen naar boven door al die baby's!
Tot snel veel liefs....

  • 07 Februari 2006 - 09:34

    Peggy:

    He Maddy!
    Klinkt goed alle verhalen!
    Druk druk.. Veel sneeuw! Ik heb het tegenovergestelde, ook prima :-D!
    Ja, en de tijd gaat snel he.. Ik realiseerde me ook laatst dat 1/3 er al op zat.. :s
    Maar meid, ook voor Nadine: geniet ervan, we zijn terug vorodat je het weet!
    Succes en durf te leven (wijze raad van een vriend van mij..);-)
    Dikke poen, Peggy

  • 07 Februari 2006 - 16:01

    Suusje:

    heej mud,

    ik denk laat ik eens f fje site bekijken... nou ik had heel wat in te halen met lezen, goeie dag je maakt veel mee en je bent nog maar net weg. het is hier vandaag 4 graden en ik heb het gewoon echt koud! hoe moet jij je voelen? ;-)
    verder gaat hier alles z'n gangetje... hou je taai daar, tot snel

    kus van suus

  • 07 Februari 2006 - 16:01

    Suusje:

    heej mud,

    ik denk laat ik eens f fje site bekijken... nou ik had heel wat in te halen met lezen, goeie dag je maakt veel mee en je bent nog maar net weg. het is hier vandaag 4 graden en ik heb het gewoon echt koud! hoe moet jij je voelen? ;-)
    verder gaat hier alles z'n gangetje... hou je taai daar, tot snel

    kus van suus

  • 07 Februari 2006 - 16:02

    Suusje:

    ow oeps, 2 keer het zelfde berichtje :-D
    ook leuk toch!

  • 08 Februari 2006 - 22:06

    Kenneth:

    Yo Mud,
    een beetje erg laat maar alsnog gefeliciteerd met je verjaardag. Mijn verontschildigingen, maar ik kon jouw site niet eerder vinden. Ik heb alle mogelijke variaties geprobeerd bij whereareyou.net Dankzij jouw uitgebreide verslagen (die ik nu allemaal heb gelezen) ben ik wel up-to-date wat betreft de Nutella voorraad van Finland en vloerbal. Mooie foto's trouwens. Ze zijn ook cultureel verantwoord, wat ik een pluspunt vindt. Hopelijk krijg je straks ook meer te doen op je stage.
    Nu dat ik je site heb opgeslagen onder mijn favorieten ben ik van plan om vaker te schrijven. Vele groetjes vanuit het zonnige zuiden.
    Kenneth
    p.s. ik ga binnenkort voor 2 weken naar Nigeria, waar het een klein beetje warmer is dan -22

  • 15 Februari 2006 - 21:51

    Nico:

    Ik heb hier een paar lastige dames zitten die hebben van onze kantine het bordeel de sjans gemaakt ze zoeken nu nog wat uitsmijters weet je er geen.
    Ik hoop dat je het naar je zin hebt in finland en dat je er veel plezier zult hebben, wat een een dag niet geleefd is een dood zonde.

  • 15 Februari 2006 - 22:15

    Patricia:

    He maddy,

    We zijn weer in de kantine van sportclub. Weer gezellid gekaart vandaag. We missen wel je creatieve inbreng van versieringen!!
    Ik hoop dat je daar een supertijd hebt en geniet er maar van.

    Groetjes
    Patricia (en Jeroen)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maddy

Voor mijn (hopelijk) laatste stage Fysiotherapie verblijf ik 3,5 maand in Turku-Finland! De laatste week zal ik per camper terug naar Nederland reizen via Estland, Letland, Litouwen, Polen en Duitsland! Geniet van mijn verhalen en tot in Nederland (of misschien wel in Turku)...

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 17366

Voorgaande reizen:

05 Januari 2006 - 23 April 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: